SchipholWatchBewoners vragen politieke partijen om heldere standpunten in luchtvaartdossier

Zeven organisaties, van omwonenden waaronder de BTV Rotterdam, vragen politieke partijen in de aanloop naar de verkiezingen van 22 november om een duidelijk standpunt in te nemen over de luchtvaart.

Een heldere luchtvaartparagraaf in de verkiezingsprogramma’s biedt kiezers vastigheid.

Het vliegverkeer van en naar Schiphol in het etmaal voor 18 juli 2023 om 9 uur illustratie omgevingsinfoschiphol

Het vliegverkeer van en naar Schiphol in het etmaal voor 18 juli 2023 om 9 uur (illustratie: omgevingsinfoschiphol.nl)

“De ontwikkelingen in de luchtvaartsector staan volop in de publieke belangstelling. Luchtvaart heeft negatieve gevolgen voor de leefbaarheid (geluidsoverlast), de volksgezondheid (uitstoot kankerverwekkende stoffen), het klimaat (CO2-emissies), het milieu (bodem- en luchtvervuiling) en de natuur (stikstofuitstoot)”, zo schrijven ze in een brief aan de commissies die de nieuwe verkiezingsprogramma’s opstellen.

“De economische voordelen zijn geringer dan gedacht en de werkgelegenheid in de sector legt beslag op schaarse capaciteit. De bewonersorganisaties vragen om een helder en duidelijk standpunt, bij voorkeur rekening houdend met deze overwegingen.”

De brief legt uit wat de huidige stand van zaken is en documenteert die grondig met tal van verwijzingen naar wetenschappelijk en onafhankelijk onderzoek.

Luchtvaartnota herzien

De bewoners hopen vurig op een herziening van de omstreden Luchtvaartnota 2020-2050 waarin wordt voorgesorteerd op groei van Schiphol naar 800.000 vluchten jaarlijks. Ondanks de tijdelijke krimpplannen van het huidige demissionair kabinet, blijft groei als een zwaard van Damocles boven hun hoofd hangen.

De vliegindustrie loopt ondertussen tegen alle grenzen aan, zo menen de organisaties. Klimaat, milieu, natuur en leefbaarheid staan onder hoge druk. Bovendien beperken vliegvelden de mogelijkheden om voldoende woningen te bouwen.

“Tegelijkertijd heeft de luchtvaartindustrie geen realistische oplossingen voor de problemen. Jarenlang werden mooie vergezichten geschetst over elektrisch vliegen, waterstofvliegtuigen en alternatieve brandstoffen. Maar deskundigen zijn het er unaniem over eens dat het slechts gaat om schijnoplossingen die ofwel te laat komen ofwel niet schaalbaar zijn naar de omvang die nodig is voor het huidige vliegverkeer.”

Benoem krimp van de luchtvaart

De bewoners pleiten er dan ook voor krimp van de luchtvaart te benoemen in de nieuwe verkiezingsprogramma’s. “Niet als doel op zich, wel als enig realistisch alternatief voor de methoden die door de industrie zelf worden aangedragen.”

“Zonder krimp van de luchtvaart wordt de opgave voor alle andere economische sectoren onevenredig zwaarder”, zeggen de omwonenden.

Voor al te heftige economische gevolgen hoeven de partijen nauwelijks te vrezen, zo legt de brief uit. Het CBS geeft aan de luchtvaart slechts 0,2 procent van onze economie uitmaakt, mede vanwege de grote massa’s overstappers die nauwelijks economische waarde vertegenwoordigen.

Geen banenverlies

Voor massaal banenverlies hoeven partijen evenmin te vrezen. Tegenover de 100.000 banen in de luchtvaart, staan 430.000 vacatures die op dit moment moeilijk in te vullen zijn. “Als samenleving hebben we geen banen nodig, maar juist de mensen die nu vastzitten in een sector die onmogelijk duurzaam kan voortbestaan.”

De brief aan de politieke partijen is een gezamenlijk initiatief van SATL, stichting Recht op Bescherming tegen VliegtuighinderPlatform Vliegoverlast Amsterdam, de Alliantie pleinAIR Maastricht, de Kerngroep Stop4deroute ,SchipholWatch en vereniging BTV-Rotterdam.

Bron: SchipholWatch, 18 juli 2023