De TelegraafDagelijks meer dan duizend klachten.

Bewoners getergd over geluid Rotterdam The Hague Airport

 Laagvliegend vliegtuig -  FOTO BTV Rotterdam

Laagvliegend vliegtuig - FOTO BTV Rotterdam

Het aantal klachten over Rotterdam The Hague Airport rijst de pan uit. Notoire klagers hebben zo'n afkeer van het luchtverkeer dat ze meerdere keren per dag aan de bel trekken bij milieudienst DCMR.

De tolerantiegrens is bereikt", aldus Alfred Blokhuizen van de 'Bewonersorganisatie tegen vliegtuigoverlast', waarbij 1700 gezinnen zijn aangesloten uit Lansingerland, Schiebroek, Schiedam, maar ook uit Delft, Spijkenisse en Ridderkerk.
Rotterdam The Hague Airport kent de laatste getallen nog niet, maar de organisatie betreurt het dat mensen hinder ondervinden. Er wordt hard gewerkt aan het voorkomen van overlast, aldus de luchthaven.

Nieuw record

Het aantal meldingen lijkt deze zomer records te gaan breken. In juni werd dagelijks meer dan duizend keer door getergde omwonenden een melding gedaan bij DCMR over geluidsoverlast.

Het aantal klachten dreigt in dit tempo eind 2023 door het dak te gaan door boven de 200.000 overlastmeldingen te komen, voorspelt de bewonersgroep.

Vorig jaar bleef het aantal klachten nog steken rond de 113.000. Uit onderzoek van DCMR bleek dat 49 'veel-klagers' in 2022 samen 50.000 keer een klacht indienden: gemiddeld 1020 meldingen per gezin.

“Ik ben niet tegen vliegen”, zegt Blokhuizen, die zondagochtend zes keer naar DCMR belde omdat hij thuis in Spijkenisse door een overvliegend vliegtuig uit zijn slaap gewekt werd. “Het is op Rotterdam The Hague Airport compleet uit de hand gelopen, de toestellen zijn zwaarder geworden en maken meer herrie. Het is het gevoel van een aanstormende olifant. Je hersens gaan in de vluchtstand staan."

Wilderszijde in Lansingerland

Terwijl duizenden passagiers vanaf 07.00 uur ’s ochtends met Transavia goedgeluimd op vakantie gaan, is het op de grond een bron van irritatie voor de bewonersgroep. Slaapverstoring en rustverstoring zijn een probleem, aldus Blokhuizen, die maandag overleg voerde met GroenLinks en D66 vanwege de bouw van de nieuwe woonwijk Wilderszijde in Lansingerland dichtbij Rotterdam The Hague Airport. Zó dicht op de luchthaven wonen, is volgens hem een recept voor nieuwe problemen. De man vindt dat het toeristenvervoer aan banden moet. Volgens Blokhuizen is de maat vol. Wij zetten geen mensen aan om meerdere keren per dag een melding te doen. In tegendeel. Er zijn mensen die ervaren overlast, maar die zijn moedeloos en melden dit niet meer. 'Het helpt toch niks', zeggen ze.

Rotterdam The Hague Airport vindt het jammer dat mensen een probleem ervaren. We zijn nu druk bezig met de voorbereidingen van de aanvraag van het nieuwe Luchthaven besluit. Het uitgangspunt hierin is minder hinder."

Naschrift redactie BTV

De reactie van RTHA is een standaard reactie. Zij vinden het al decennia lang erg vervelend voor de bewoners en zeggen al even lang toe dat er gewerkt wordt aan een oplossing. In de praktijk heeft dit geleidt tot meer vluchten, door grotere vliegtuigen, dus met meer herrie en stank, bovendien is er meer verkeer in de randen van de nacht. De enige werkbare oplossing is daarom krimp van het aantal vliegbewegingen én toegelaten afmeting van de toestellen. Dit is dus krimp van het aantal vakantiereizen.

Bron: De Telegraaf, 18 juli 2023