Featured

Piloot klaagt KLM aan na ‘vergiftiging’KLM-logo

door Daphne van Dijk en Paul Eldering

AMSTERDAM - 24-08-2013
Een KLM-captain klaagt zijn werkgever aan na 'chronische vergiftiging' in de cockpit. Woensdag dient een kort geding in de rechtbank in Amsterdam.


Foto: Jos Schuurman
Het is voor het eerst in Nederland dat een rechter in een concrete zaak moet oordelen over het zogeheten 'aerotoxic syndrome'. Dat kan bemanningsleden en passagiers treffen na regelmatige blootstelling aan zenuwgas TCP in lekkende oliedampen, die meekomen met de door motoren aangezogen lucht.
De piloot vliegt sinds 1995 voor KLM in de Boeing 737. Vanaf 2000 kampt hij met neurologische klachten als misselijkheid, duizeligheid, evenwichtstoornissen, concentratieverlies en coördinatieproblemen. Hij meldde zich van tijd tot tijd ziek. De klachten kwamen steeds terug als hij weer aan het werk ging. In 2011 werd hij opgenomen in het ziekenhuis.
Eerst werd aan een burn-out gedacht, maar na onderzoek vermoedt zijn advocaat van Palthe Oberman dat er sprake is van ernstige ziekteverschijnselen door giftige lucht in de cabine en cockpit.
KLM stelde dat daar geen bewijs voor is en maande de piloot vergeefs weer achter de stuurknuppel plaats te nemen. Sinds vorige maand krijgt hij geen salaris meer.
De vlieger eist van KLM doorbetaling van loon en een gedegen onderzoek naar de luchtkwaliteit aan boord. Als de rechter hem gelijk geeft, kan dat grote gevolgen hebben. Er dreigen hoge claims, ook van lotgenoten. Slechts een klein percentage van veelvliegers wordt ziek, maar in de luchtvaart wordt alleen daardoor al een miljardenschade gevreesd.
Zowel Palthe Oberman als KLM zeiden gisteravond geen commentaar te willen geven voordat er een uitspraak in het kort geding is. KLM sprak slechts van een 'arbeidsverschil in het reëintegratieproces, waarover we in individuele gevallen nooit uitspraken doen'. Ook advocaat Oberman zweeg.

Bron: De Telegraaf, 24 augustus 2013.

Zie ook:

 


Aanvulling 13-12-2013:

TNO-Onderzoek wijst uit dat TCP binnen de normen blijft en derhalve geen gevaar vormt voor piloten.

 

Opmerking BTV-Rotterdam:

Wanneer een piloot binnen de cabine daadwerkelijk last heeft van de beschreven klachten omdat de uitlaatgassen niet goed werden afgevoerd, dan is de volgende vraag "hoeveel uitlaatgas en giftige stoffen wordt er verspreid over de bewoners nabij de start- en landingsbanen? Is daar ooit onderzoek naar gedaan?

 

Klik hier voor meer info over het Aerotoxisch syndroom