Stem nee tegen uitbreiding Rotterdam The Hague Airport en word lidLuchthavenbesluit RTHAbestemmingsplan-RTHAProcedure Luchtruimvoorziening

 

Telegraaf logo

Partijen: we moeten juist bouwen en minder vliegen

De gewijzigde plannen voor Park 16Hoven in Rotterdam bewijzen waarom het vliegveld moet krimpen of sluiten menen meerdere politieke partijen.

Park 16Hoven is de laatste grote nieuwe wijk in de Maasstad die gebouwd wordt. Al in de vorige bestuursperiode gaf de gemeente aan dat een dergelijke ontwikkeling niet meer mogelijk is. Veelal plukjes van honderden appartementen in plaats van een woonwijk met huizen en een tuintje moet daarom uit de grond worden gestampt.

DB Meter

Nieuwe meettechniek geluidsoverlast

Door een nieuwe meettechniek waarmee geluidsoverlast wordt vastgesteld gaat een deel van de oorspronkelijke bouwplannen in de wijk niet door, zo heeft bouwwethouder Bas Kurvers aan de gemeenteraad laten weten in een schrijven.
„Het aantal nieuw te bouwen woningen in de buurt Reijsendaal, die het dichtst bij het vliegveld ligt, wordt teruggebracht van circa 310 naar circa 140 woningen." Deels wordt deze tegenvaller opgevangen doordat het voormalig kantorenprogramma van het Hof van Maasdam wordt vervangen door woningen; er komen meer dan honderd huizen bij.
Netto is daarmee het aantal woningen nog bijna zoals het ooit bedacht was. Maar zowel het CDA als GroenLinks zien dit voorbeeld als reden waarom verdere groei van het vliegveld moet worden tegengegaan.
„De spankracht is bereikt’’, stelt Rene Segers van het CDA. „We moeten juist bouwen, onze huisvestingsopdracht staat onder druk. Dit kost ons letterlijk en figuurlijk de ruimte." Rotterdam heeft als ambitie de komende jaren achttienduizend woningen te laten bouwen.
„Dus komen de woningen terug die nu verdwijnen’’, vraagt Jeroen Postma van Groen-Links zich af. En een andere vraag die bij hem opkomt is het nut van het vliegveld tegenover de problemen die het bezorgt.

Tegen een verdere groei van het vliegveld

„Een meerderheid in de gemeenteraad is tegen een verdere groei van het vliegveld. Als er wordt gekrompen in het aantal vluchten dan is veel meer bouwen mogelijk."
Dat is wat hem betreft het scenario voor de korte termijn, voor de lange termijn is helemaal geen vliegveld ’een interessante optie’ die moet worden onderzocht.
„Wat levert het vliegveld ons op en wat kost het ons? Daarom moeten we het krimpscenario en sluiten onderzoeken. We zijn heel hard op zoek naar ruimte om te bouwen want voor huizen met een tuin is weinig plek. Alleen neemt het vliegveld veel plek in beslag."
Segers had met een initiatiefnota al gehamerd op onderzoek naar krimp, iets waar het stadsbestuur het mee eens is.
„Ik ben ook niet tegen het vliegveld, wil niet per se krimp of sluiten. Maar we moeten het wel serieus onderzoeken."
Wat beiden betreft moeten de goedkope vakantievluchten worden geschrapt. Daarmee komt er meer ruimte vrij om bijvoorbeeld bij te bouwen doordat er minder geluidshinder zal zijn.

Bron: De Telegraaf, 24 april 2019



Copyright ©  BTV-RotterdamAirport 2019 Twitter bird logo    
Bewoners Tegen Vliegtuigoverlast - BTV-RotterdamAirport


 

VERENIGINGS NIEUWS

  • aankondiging ALV 2020

    Hiermee geeft het bestuur te kennen dat de eerst komende Algemene Leden Vergadering (ALV) gepland staat voor dinsdag 24 maart 2020.

    Lees meer...  
  • Uitnodiging Informatie-avond effecten luchtvervuiling en geluidsoverlast

    U wordt uitgenodigd deze bijeenkomst in Rotterdam Hillegersberg gratis bij te wonen.

    Lees meer...  
  • DEMONSTRatie Schiphol

    Greenpeace organiseert Protestfestival Schiphol op 14 en 15 december. Kom ook en doe mee!

    Lees meer...  
  • Dirk Breedveld vertrekt uit bestuur BTV

    Hiermee maakt het bestuur van de Vereniging Bewoners Tegen Vliegtuigoverlast bekend dat de heer Dirk Breedveld, één van onze mede bestuurders (algemeen bestuurslid) om hem moverende redenen zijn bestuurslidmaatschap heeft stopgezet.

    Lees meer...