home-page-banner-neeLuchthavenbesluit RTHAbestemmingsplan-RTHA

 

NPO1

Geluidshinder: 'Een van de grootste milieuproblemen van de toekomst'

Steeds meer vliegtuigen, steeds meer auto’s, steeds meer festivals, steeds meer herrie. Het is in Nederland zelden echt stil.

En de overlast aan geluid zal de komende jaren alleen maar groeien. Dat zegt Erik Roelofsen van de stichting Geluidshinder. Het wordt volgens hem een van de grootste milieuproblemen van de toekomst. Daarom pleit hij voor een ‘Gezond Geluidsakkoord’: een soort deltaplan tegen geluidsoverlast. In Vroege Vogels vertelt hij hoe dat plan eruit moet komen te zien.

Foto: Pixbay

Ook is de stichting Geluidshinder tegen de verdere uitbreiding van Schiphol en de opening van vliegveld Lelystad omdat dat alleen maar voor meer overlast zorgt.

 

Ongezond

Om te beginnen is er volgens Roelofsen in Nederland te weinig regelgeving over geluid. Het afgelopen najaar presenteerde de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) een soort handboek voor geluid in Europa. Hierin staan veel lagere normen dan we in Nederland op dit moment toepassen. Kortom, in ons land is harder geluid toegestaan dan wat de WHO gezond vindt.

Herrie door vervoer

Het belangrijkste onderwerp in dat ‘deltaplan’ is vervoer. Zo zouden we de auto in de toekomst wat vaker moeten laten staan. Ook is de stichting Geluidshinder tegen de verdere uitbreiding van Schiphol en de opening van vliegveld Lelystad omdat dat alleen maar voor meer overlast zorgt. De verwachting is dat er eind dit jaar een plan ligt voor het geluid.

Geluidsoverlast kan net als luchtvervuiling zorgen voor ernstige gezondheidsproblemen. Miljoenen Nederlanders hebben er volgens Roelofsen momenteel last.

Erik Roelofsen van de stichting Geluidshinder

Natuur heeft last van kabaal

Ook de natuur lijdt steeds meer onder een teveel aan geluid. Zo hebben bijvoorbeeld vissen en zeezoogdieren last van schepen, maar ook van de bouw van windmolens en olieplatforms. Met name de communicatie tussen de dieren kan hierdoor worden verstoord. Bij heel heftige geluiden, als het laten exploderen van oude vliegtuigbommen of het heien van fundamenten voor windmolens, kan het vissengehoor zelfs ernstig beschadigd raken. Geluid onder water verplaatst zich zo'n vijf keer makkelijker dan geluid boven water.

Bron: NPO1, "Vroege vogels", 14 juli 2019



Copyright ©  BTV-RotterdamAirport 2019 Twitter bird logo    
Bewoners Tegen Vliegtuigoverlast - BTV-RotterdamAirport


 

VERENIGINGS NIEUWS

  • Presentatie ALV

    Beste leden,

    Lees meer...  
  • NIEUWE APP om zelf geluid te meten…

    … en centraal te registreren! Nu beschikbaar

    Lees meer...  
  • BTV in het zonnetje gezet

    Klein feestje voor Vereniging BTV-RotterdamAirport

    Lees meer...  
  • Geen draagvlak, toch meer vliegen? Dien schadeclaim in

    Lees meer...