Stem nee tegen uitbreiding Rotterdam The Hague Airport en word lidLuchthavenbesluit RTHAbestemmingsplan-RTHAProcedure Luchtruimvoorziening

 

NPO1

Geluidshinder: 'Een van de grootste milieuproblemen van de toekomst'

Steeds meer vliegtuigen, steeds meer auto’s, steeds meer festivals, steeds meer herrie. Het is in Nederland zelden echt stil.

En de overlast aan geluid zal de komende jaren alleen maar groeien. Dat zegt Erik Roelofsen van de stichting Geluidshinder. Het wordt volgens hem een van de grootste milieuproblemen van de toekomst. Daarom pleit hij voor een ‘Gezond Geluidsakkoord’: een soort deltaplan tegen geluidsoverlast. In Vroege Vogels vertelt hij hoe dat plan eruit moet komen te zien.

Foto: Pixbay

Ook is de stichting Geluidshinder tegen de verdere uitbreiding van Schiphol en de opening van vliegveld Lelystad omdat dat alleen maar voor meer overlast zorgt.

 

Ongezond

Om te beginnen is er volgens Roelofsen in Nederland te weinig regelgeving over geluid. Het afgelopen najaar presenteerde de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) een soort handboek voor geluid in Europa. Hierin staan veel lagere normen dan we in Nederland op dit moment toepassen. Kortom, in ons land is harder geluid toegestaan dan wat de WHO gezond vindt.

Herrie door vervoer

Het belangrijkste onderwerp in dat ‘deltaplan’ is vervoer. Zo zouden we de auto in de toekomst wat vaker moeten laten staan. Ook is de stichting Geluidshinder tegen de verdere uitbreiding van Schiphol en de opening van vliegveld Lelystad omdat dat alleen maar voor meer overlast zorgt. De verwachting is dat er eind dit jaar een plan ligt voor het geluid.

Geluidsoverlast kan net als luchtvervuiling zorgen voor ernstige gezondheidsproblemen. Miljoenen Nederlanders hebben er volgens Roelofsen momenteel last.

Erik Roelofsen van de stichting Geluidshinder

Natuur heeft last van kabaal

Ook de natuur lijdt steeds meer onder een teveel aan geluid. Zo hebben bijvoorbeeld vissen en zeezoogdieren last van schepen, maar ook van de bouw van windmolens en olieplatforms. Met name de communicatie tussen de dieren kan hierdoor worden verstoord. Bij heel heftige geluiden, als het laten exploderen van oude vliegtuigbommen of het heien van fundamenten voor windmolens, kan het vissengehoor zelfs ernstig beschadigd raken. Geluid onder water verplaatst zich zo'n vijf keer makkelijker dan geluid boven water.

Bron: NPO1, "Vroege vogels", 14 juli 2019



Copyright ©  BTV-RotterdamAirport 2020 Twitter bird logo    
Bewoners Tegen Vliegtuigoverlast - BTV-RotterdamAirport


 

VERENIGINGS NIEUWS

  • Rotterdam Airport, Dankjewel!

    Niet veel leden zullen deze titel direct begrijpen. Maar er is zeker een aanleiding om de directie van het vliegveld te danken.

    Lees meer...  
  • Meetpunten geplaatst

    Enorme dank aan de honderden spontane bijdragers van de crowdfundactie!

    Lees meer...  
  • Nul meting ultrafijnstof en geluid Rotterdam The Hague Airport

    Hoe schadelijk zijn vliegtuigen nou echt voor onze gezondheid?

    Doelbedrag : 13.000 euro

    Lees meer...  
  • Nieuwe ALV in najaar

    Het coronavirus verhindert ons nog steeds om een nieuwe uitnodiging te sturen voor de Algemene Ledenvergadering (ALV) die oorspronkelijk gepland stond voor eind maart j.l..

    Lees meer...