home-page-banner-neeLuchthavenbesluit RTHAbestemmingsplan-RTHA

 

AD

Oud-wethouder (75) furieus over de vele chartervluchten Rotterdam The Hague Airport

De overheid heeft de inwoners van Schiedam bedot over de toekomst van The Hague Airport. Dat zegt Chris Zijdeveld (75), die eind vorige eeuw 20 jaar lang wethouder was van Schiedam. Hij is furieus over de vele chartervluchten op de luchthaven.

Zijdeveld woont zelf in Schiedam-Noord, onder de rook van het vliegveld dat onder de Schiphol Group valt. ,,De wijk met 6000 woningen is grotendeels in mijn periode als wethouder gebouwd'', zegt de voormalig wethouder (van 1974 tot 1994). ,,Dat hebben we gedaan op voorwaarde dat de luchthaven klein zou worden gehouden. In het streekplan Rijnmond is dat toen ook vastgelegd. Daarin stond zelfs dat Zestienhoven in de toekomst zou verdwijnen. Ik heb destijds al gezegd dat de luchthaven niet de vuilnisbak mag worden van Schiphol. Onder die voorwaarde hebben we de woningbouw mogelijk gemaakt.''

Afspraken

Zestienhoven, nu Rotterdam The Hague Airport, bleef en is steeds nadrukkelijker aanwezig. Bewonersvertegenwoordiger John Witjes turfde het aantal vliegbewegingen op basis van online gegevens. Hij constateerde dat het aantal vertrekken vanaf het vliegveld deze zomer is toegenomen van gemiddeld 7 toestellen naar 8,5 tussen 07.00 en 08.00 uur. ,,Nooit eerder is er in de vroege ochtend zoveel lawaai geproduceerd door de luchthaven'', zei hij. ,,80 procent van deze toestellen is over Schiedam- Noord gevlogen.''

De functie van Rotterdam The Hague Airport is niet om de cowboys van de luchtvaart te facilite­ren

De cijfers zorgen voor veel verontwaardiging bij Zijdeveld. Volgens hem is de vliegtuigoverlast het gevolg van geschonden overheidsafspraken uit het verleden. In plaats van een klein vliegveld met overwegend zakelijke vluchten is Rotterdam The Hague Airport vooral een luchthaven voor toeristen die met charters naar warme oorden gaan. ,,Dat Rotterdam als grote stad een vliegveld nodig heeft voor het zakelijk verkeer, daar heb ik nog wel begrip voor'', zegt Zijdeveld. ,,Die vluchten naar Londen waren er in mijn periode ook al. Andere zakelijke lijnen zijn er alleen niet bij gekomen. Het gaat nu vooral om de charters voor toeristen op Rotterdam The Hague Airport. Dat is tegen alle afspraken uit het verleden in. De luchthaven heeft als missie vooral zakelijke vluchten te willen. Dat moeten ze waarmaken en het charterverkeer dus afbouwen.''

Laagvliegend vliegtuig over bebouwing

Zijdeveld haalt de vluchtschema's van Rotterdam The Hague Airport tevoorschijn. Enkele vluchten gaan naar Londen, maar de overige hebben alleen zuidelijke oorden als bestemming. ,,Charters stijgen op zodra ze mogen en veel van deze vliegtuigen landen nog 's avonds tussen 22.30 uur en 23.00 uur. Dat geeft veel herrie, al hebben mijn vrouw en ik er zelf weinig last van als we binnen zijn. We hebben het huis zeer goed geïsoleerd, onder meer met driedubbel glas. Maar veel andere Schiedammers ondervinden die hinder wel.''

We hebben het huis zeer goed geïsoleerd, onder meer met driedubbel glas. Maar veel andere Schiedam­mers ondervin­den die hinder wel!

Helikopters

Zijdeveld ziet de bui al hangen en verwacht dat er in de toekomst nog meer charterverkeer op de luchthaven komt. Rotterdam The Hague Airport wil namelijk de medische- en politievluchten met helikopters naar elders laten verplaatsen. De luchthaven zou dan het aantal zakelijke bestemmingen kunnen uitbreiden, maar Zijdeveld is er vanwege de niet nagekomen afspraken uit het verleden niet gerust op. Hij deelt de vrees van de vereniging Bewoners Tegen Vliegtuigoverlast dat de luchthaven het aantal vluchten naar vakantiebestemmingen daarna verder opvoert, omdat er dan meer geluidruimte is. ,,Dat dreigt des te meer omdat de aanleg van een luchthaven bij Lelystad is vertraagd'', zegt Zijdeveld.

Volgens Zijdeveld is het de hoogste tijd om in te grijpen. De aandelen van de Schiphol Group zijn voor het overgrote deel in handen van het rijk en verder van onder meer de gemeenten Amsterdam en Rotterdam (2 procent) ,,De belangrijkste aandeelhouder, het rijk, en de gemeenten moeten bijsturen. De functie van Rotterdam The Hague Airport is niet om de cowboys van de luchtvaart te faciliteren.''

Het aantal vertrekken vanaf het vliegveld deze zomer is toegenomen van gemiddeld 7 toestellen naar 8,5 tussen 07.00 en 08.00 uur.

boos

Bron: AD, 5 oktober 2019

 



Copyright ©  BTV-RotterdamAirport 2019 Twitter bird logo    
Bewoners Tegen Vliegtuigoverlast - BTV-RotterdamAirport


 

VERENIGINGS NIEUWS

  • Presentatie ALV

    Beste leden,

    Lees meer...  
  • NIEUWE APP om zelf geluid te meten…

    … en centraal te registreren! Nu beschikbaar

    Lees meer...  
  • BTV in het zonnetje gezet

    Klein feestje voor Vereniging BTV-RotterdamAirport

    Lees meer...  
  • Geen draagvlak, toch meer vliegen? Dien schadeclaim in

    Lees meer...