Stem nee tegen uitbreiding Rotterdam The Hague Airport en word lidLuchthavenbesluit RTHAbestemmingsplan-RTHAProcedure Luchtruimvoorziening

 

Joop!! VaraKLM een vitale infrastructuur, ècht niet

Naar mijn mening is het weer een politieke truc om een zwaar verlieslijdend Frans bedrijf met miljarden te kunnen steunen.

De laatste weken hoor je steeds vaker dat de Franse luchtvaartmaatschappij KLM behoort tot de vitale infrastructuur. Het lijkt heel gewoon te worden en de journalistiek herhaalt die term, in dit verband, regelmatig. Maar is dat Franse bedrijf wel een infrastructuur?

KLM embraer 190 vliegtuig

Ik maak nu een vergelijking met het wegverkeer en de scheepvaart. We hebben vaarwegen en (snel-) wegen. Daarover varen de schepen en rijdt alles met wielen. Dat is de infrastructuur. En toch noemen we touringcarbedrijven en veerdiensten geen infrastructuur. We noemen ze transporteurs, rederijen en openbaarvervoerbedrijven. En dat doen we omdat in principe het niet uitmaakt welk bedrijf de transporten verzorgt en dus de infrastructuur gebruikt.

Naar mijn mening is het weer een politieke truc om een zwaar verlieslijdend Frans bedrijf met miljarden te kunnen steunen. Als je het infrastructuur noemt is het opeens belangrijker. Maar het is gewoon onjuist. KLM is gewoon een transporteur, net zoals Corendon en busbedrijf Leo Ringelberg. Het ‘stationsgebouw’ en de slots op de luchthavens zijn de infrastructuur.

Toen BOVO Tours failliet ging, gingen ook niet alle snelwegen dicht. Welnee…

Er is eigenlijk helemaal geen reden om KLM te steunen. Als KLM verdwijnt zijn de slots er nog steeds en gaat de werkgelegenheid grotendeels over naar andere transporteurs. Toen BOVO Tours failliet ging, gingen ook niet alle snelwegen dicht. Welnee… Anderen namen de reizigers over en reden over dezelfde snelwegen door. Rederij HanJin staat op omvallen. Gaat nu het Noordzeekanaal of de Nieuwe Waterweg dicht? Tuurlijk niet. De infrastructuur blijft, de transporteurs veranderen. Zo gaat dat in een vrije markt, die zo graag wordt gepropageerd door de bedrijven zelf (maar nu even niet).

De infrastructuur blijft, de transporteurs veranderen.

Dus als u weer hoort dat het Franse KLM vitale infrastructuur is denk dan, ook als verslaggever: ècht niet…

Bron: Joop.BNN/Vara, 9 april 2020

VERENIGINGS NIEUWS

  • In memoriam Prabodh Jongepier

    De vereniging kreeg de kennisgeving dat op 13 januari is overleden: Prabodh Jongepier.

    Lees meer...  
  • BTV plaatst extra meetpunt in Schiebroek.

    Dankzij ook hier weer de inzet van leden en sympathisanten werd in korte tijd een royaal budget van circa € 15.000,= verzameld waarmee tijdens de eerste lock-down een eigen ‘nul’ meting kon worden verricht.

    Lees meer...  
  • MODERNE statuten

    Onze oude statuten uit midden jaren ’80 van de vorige eeuw waren op tal van gronden juridisch achterhaald.

    Lees meer...  
  • BTV uitgeroepen tot ‘goed doel’’

    De Belastingdienst heeft na overtuigende argumenten door ons bestuur de ANBI-status afgegeven.

    Lees meer...