Stem nee tegen uitbreiding Rotterdam The Hague Airport en word lidLuchthavenbesluit RTHAbestemmingsplan-RTHAProcedure Luchtruimvoorziening

 

Transavia Omroep Westvliegt in ieder geval tot en met 27 mei niet

Op Rotterdam The Hague Airport ligt het vliegverkeer al vijf weken zo goed als stil. 'Af en toe komen nieuwsgierige mensen kijken hoe leeg het hier is. Het is een bizarre tijd waar we in leven’, zegt luchthavenwoordvoerder Raymond de Jong.

Op het vliegveld staan meerdere vliegtuigen van Transavia, die ondanks dat ze stilstaan, toch de nodige onderhoudsbeurten nodig hebben.
Een vliegtuig kan je niet net als een auto wekenlang stil laten staan. William van der Sman, leider van de technische dienst van Transavia, vertelt hoe zij hun vliegtuigen in goede conditie houden in deze bijzondere tijden. 'Normaal doe je onderhoud om een vliegtuig klaar te maken voor een vlucht. Nu voer je ook onderhoud uit, maar daarna zet je alles weer uit en ga je weer naar huis. Dat hoort eigenlijk niet. Het is uitermate onbevredigend.'

Foto Omroep West

Vliegtuigmotoren en andere onderdelen worden in deze tijden ingepakt. Hiermee wordt voorkomen dat onderdelen gaan roesten, waardoor de toestellen niet meer goed functioneren. Ook kunnen vogels daardoor geen nestjes maken in onderdelen van het toestel.

Motoren elke tien dagen aangezet

Naast het inpakken worden de vliegtuigen regelmatig gecheckt door de technische dienst. Zo moeten de motoren van vliegtuigen één keer per tien dagen aangezet worden. 'In de motoren zitten oliepompen, brandstofpompen, generatoren en lagers. Die moeten allemaal olie hebben. De onderdelen moeten gesmeerd worden', vertelt Van der Sman.

'Van stilstand zakt de olie onderuit en beschermt het niet goed meer. Elke tien dagen zorgen we dat alle systemen even warm worden en worden voorzien van verse olie. En daarmee is het vliegtuig weer beschermd voor de komende tien dagen.' Ook hebben de toestellen een 'deepclean' gehad. 'De vliegtuigen zijn brandschoon.'

Transavia vliegt in ieder geval tot en met 27 mei niet vanwege alle restricties die het coronavirus met zich meebrengt. 'Het onderhoud dat we nu verder doen is voor 90 dagen. Daarna moeten we de keuze maken of we de vliegtuigen in een diepere winterslaap brengen of ze er weer uit halen', legt Van der Sman uit. 'Je kan er ook voor kiezen om heel weinig te doen en één keer per week te vliegen. Het is voor nu goedkoper om ze op de grond te houden. Daar kiezen de meeste operators voor.'

Anderhalvemetersamenleving

De luchthaven zelf maakt van de stilte gebruik om zich voor te bereiden op de anderhalvemetersamenleving. 'We zijn aan het kijken hoe passagiers hier moeten bewegen en hoe we de passagiers straks in het vliegtuig krijgen', zegt De Jong. 'Zo staan er buiten dranghekken en verschijnt binnen belijning op de grond. De anderhalvemetersamenleving ga je straks ook echt op dit vliegveld zien.'

Foto Omroep West

Maatregelen op Rotterdam The Hague Airport | Foto: Omroep West
Of er snel gevlogen gaat worden, hangt af van de laatste ontwikkelingen van het coronavirus. Transavia is op dit moment in gesprek met de overheid om te kijken hoe vliegen straks mogelijk kan zijn in de anderhalvemetersamenleving.

Bron: Omroepwest, 1 mei 2020

VERENIGINGS NIEUWS

  • BTV dient ‘zienswijze’ in op concept Luchtvaart-nota.

    Minister Cora van Nieuwenhuizen ( minister van Infrastructuur en Waterstaat ) heeft een concept nota gepubliceerd over de toekomst tot 2050 van de Luchtvaart.

    Lees meer...  
  • Rotterdam Airport, Dankjewel!

    Niet veel leden zullen deze titel direct begrijpen. Maar er is zeker een aanleiding om de directie van het vliegveld te danken.

    Lees meer...  
  • Meetpunten geplaatst

    Enorme dank aan de honderden spontane bijdragers van de crowdfundactie!

    Lees meer...  
  • Nul meting ultrafijnstof en geluid Rotterdam The Hague Airport

    Hoe schadelijk zijn vliegtuigen nou echt voor onze gezondheid?

    Doelbedrag : 13.000 euro

    Lees meer...