Stem nee tegen uitbreiding Rotterdam The Hague Airport en word lidLuchthavenbesluit RTHAbestemmingsplan-RTHAProcedure Luchtruimvoorziening

 

Piloot klaagt KLM aan na ‘vergiftiging’KLM-logo

door Daphne van Dijk en Paul Eldering

AMSTERDAM - 24-08-2013
Een KLM-captain klaagt zijn werkgever aan na 'chronische vergiftiging' in de cockpit. Woensdag dient een kort geding in de rechtbank in Amsterdam.

Lees meer...

2013-08-07  Elke vier minuten een vliegtuig

Heeft u elders een bericht gelezen over Airport Rotterdam-The Hague? Stuur het ons of stuur de link!. Wij delen het graag met anderen.


Elke-4-minuten 

Klik op de afbeelding voor het hele artikel.

65 jaar RTHA persbericht vereniging Bewonersgroep Tegen Vliegtuigoverlast BTV

Persbericht
Datum: 2021-09-30

Goedemiddag Redactie,

Het Rotterdamse vliegveld bestaat nu bijna 65 jaar. Dat gaat men vieren, echter zonder de omwonendenvereniging BTV. De BTV is niet uitgenodigd voor dat feestje, Dat vinden we heel opmerkelijk, want de BTV is al meer dan 35 jaar gesprekspartner van vliegveld Zestienhoven.

Opmerkelijk dat ze de omwonendenvereniging, met bijna 1000 huishoudens als lid, links laten liggen. De BTV had het idee dat er altijd een dialoog was tussen georganiseerde omwonenden en het vliegveld. We zijn uit de participatie over de toekomst van het vliegveld geweerd en we maken nu dit weer mee. Zeer teleurstellend!

65 Jaar is natuurlijk een lange tijd. In die tijd is veel veranderd. Was het vliegveld vroeger van zakelijk belang, nu is ze dat nauwelijks meer. BTV vindt daarom RTHA 65 een mooi moment om de luchthaven grotendeels met pensioen te laten gaan. De bekende slogan 65 = 65 past hier precies. Daarvoor ligt een heel mooi realistisch plan, dat ook al ingang heeft bij de Rotterdamse Gemeenteraad: Rotterdam Central Park. Ook de Provincie vindt dat ander gebruik van het luchthaventerrein moet worden onderzocht. Dat gepresenteerde plan maakt een einde aan de enorme luchtvervuiling en geluidsoverlast. Het zorgt er ook voor dat de werknemers (90 fte) van het vliegveld een mooie schone toekomst krijgen. Want werkgelegenheid te over na de pensionering van RTHA. De BTV pleit ook voor het openhouden van de helihaven voor maatschappelijk heliverkeer. En ja, Rotterdam kan best zonder een vakantieluchthaven met stunttarieven die zoveel overlast- en gezondheidseffecten veroorzaakt voor een grote stedelijke omgeving. (www.rotterdamcentralpark.nl).

Op www.vliegherrie.nl kan nu worden bekeken hoe groot het gebied is waar ernstige overlast wordt ervaren.

meldingslocaties vliegtuigoverlast

PS: mocht men ontkennen dat de BTV uit de participatie is geweerd, hetgeen al eens is gebeurd: hieronder de mail waarin dat gebeurde.

BTV wordt onder druk gezet

Luchthaven geeft gratis stroom aan gedupeerde bewoners

PERSBERICHT

Groot nieuws voor omwonenden die al jaren slachtoffer zijn van de activiteiten van Rotterdam The Hague Airport (RTHA). De luchthaven heeft deze bewoners gratis elektriciteit beloofd.

Lees meer...

Elektrische vlieglijndienst op Groningen slaat nergens op!

PERSBERICHT

Vorige week presenteerde Zestienhoven een plan om met elektrische vliegtuigjes te gaan vliegen naar Groningen

Lees meer...

Directeur vliegveld demonstreert Trumpiaans gebrek aan kennis

Persbericht

Dacht hij nu werkelijk elke keer een vliegtuig vol IKEA personeel te kunnen laten vliegen?

Ikea shuttle?
Afgelopen week trad de directeur van Rotterdam The Hague Airport (RTHA), Ron Louwerse trots naar de buitenwereld en verkondigde dat hij een plan had ontwikkeld om een shuttledienst tussen Kopenhagen en Rotterdam op te zetten. Immers, Ikea is een bedrijf dat veel met Kopenhagen zaken doet. Maar dan moet de luchthaven eerst meer herrie mogen maken.
Zijn bericht straalt een kennisniveau uit dat we ook aantreffen bij Donald Trump. Immers, wanneer Louwerse zich vooraf had beraden bij zijn eigen persdienst wist hij dat dit plan wettelijk niet uitvoerbaar is.
Zodra een luchthaven meer ‘geluidsruimte’ krijgt en daarmee meer toestellen mag toelaten, kan niet de directie van het vliegveld bepalen wie er met zijn vliegtuig komt, maar verloopt de toewijzing via een ingewikkeld ‘veilingsysteem’. In de praktijk komt het er op neer dat alle ruimte die vrij komt (de zgn. ‘slots’), worden opgeslokt door vakantievliegers.

Eigen werkelijkheid

De luchtvaartindustrie is bekend als verzinner van een eigen werkelijkheid. Luchtvaartlobbyisten beseffen dat hun werkelijke motieven waarom ze willen groeien noch maatschappelijk, noch politiek worden geaccepteerd. Zij bedenken daarom argumenten die mogelijk aanspreken. Het is daarom niet relevant of het plan haalbaar is. Er wordt alleen gewerkt naar toestemming om te groeien en daarmee stopt het denken. Een verontrustende werkwijze.

De luchtvaartindustrie negeert de wereldwijde pandemie, die zich razendsnel kon verspreiden mede dankzij internationale luchtvaart. De WHO heeft meerdere vliegvelden, waaronder RTHA en Schiphol expliciet aangewezen als een ‘te vermijden risicopunten in Nederland’. Bedrijven als Ikea weten dat ook en vergaderen steeds vaker via online verbindingen. De vraag naar zakelijke trips is om die reden sterk afgenomen. De luchthaven wil dat niet zien en blijft steken in de groeiscenario’s uit de jaren ’80 van de vorige eeuw.

Splitsing geluidsruimte

Nóg een punt waarop Ron Louwerse blundert. Hij bespreekt de splitsing van geluidsruimte. Vrij vertaalt: één geluidsemmer voor de hulpdiensten (helikopters) en een eigen geluidsemmer voor de vakantievluchten en zakenverkeer. Er is niet besloten dat de splitsing van geluidsruimte inhoudt dat hij meer (vakantie) vluchten mag laten gaan vliegen. Zelfs de uiterst pro-luchtvaartminister Cora van Nieuwenhuizen stelt als voorwaarde dat éérst overlast moet worden teruggedrongen. Bovendien geldt nog altijd de voorwaarde van haar voorganger, Minister Eurlings, dat er maatschappelijk draagvlak nodig is voor uitbreiding.
Een zeer kostbaar onderzoek heeft uitgewezen dat dit er niet is.
Denken over groei is dus volkomen irreëel.

Ministeriele opdracht: Beperk overlast

Beperken van hinder is door de minister uitgeroepen tot een harde eis voordat er gesproken gaat worden óf groei nodig is. De eis bestond al eerder maar is aangescherpt naar: “aantoonbare beperking”. Tot dusverre kon de luchthaven het afdoen met vage plannen. Nu moet het met resultaten komen. Daarbij is het uitgesloten dat er meer wordt gevlogen, want ieder vliegtuig vergroot de overlast.
RTHA heeft een overlegorgaan dat nadenkt over hinder beperkende maatregelen. Inmiddels wordt er ruim dertien jaar gedacht en gesproken over beperking van overlast. Ondertussen is de overlast alleen toegenomen. Tot het moment van de coronacrisis uitbrak. Toen vielen nagenoeg alle meldingen over overlast weg. Oorzaak: er werd nauwelijks gevlogen. Hiermee is de enige en haalbare oplossing aangetoond en bewezen. Overlast verminder je alleen door minder te vliegen. Alle andere plannetjes werken niet. Zij verplaatsen de overlast slechts. De commissie weet nu wat ze moet doen: werken aan een krimpscenario voor het vliegveld. Dat is een opdracht van de minister.
De vereniging BTV-Rotterdam geeft de tip aan de luchthavendirecteur geen tijd te verkwisten door nog meer bedrijven uit de regio voor te dragen voor een eigen lijnvlucht. Dat maakt hem nóg ongeloofwaardiger.

Greenwashing

Niet alleen de luchthaven maar zelfs de minister Cora van Nieuwenhuizen zet met volle kracht in op ‘greenwashing’. Dat zijn onbenullige plannetjes die het in de media goed doen om te suggereren dat luchtvaart niet vervuilend is: een elektrisch karretje laten pendelen, wat gras op het dak van de ontvangsthal leggen, hier en daar zonnepanelen … Het is nu uitgegroeid naar het starten van een (gesubsidieerd) laboratorium die bewezen onhaalbare ideetjes moet uitwerken: van het maken fossielvrije kerosine tot aan elektrisch vliegen. Het klinkt milieuvriendelijk, maar het levert in de praktijk vaak alleen elders nog meer vervuiling op. Daarbij komt dat elektrische vliegtuigen enorm veel kabaal en dus geen oplossing bieden voor overlast.

Droomwens aan duigen

RTHA’s droomwens is altijd geweest een ‘economisch zelfstandig draaiend vliegveld voor zakelijk verkeer’ te zijn. Thans is het -in schril contrast- een zwaar gesubsidieerde luchthaven voor pretvluchten. Uitgaande van de nieuwe realiteit waarin de luchtvaart terecht is gekomen kan men beter zoeken naar een goed krimpscenario voor het vliegveld. Vergeet de ambitie om meer overlast en vervuiling te mogen produceren, door welk fantasieplannetje dan ook. Het is nu tijd om af te bouwen.

Kortom, het persbericht van Ron Louwerse met zijn Ikea-plan was "een beetje dom".

Ledental Vereniging groeit.

Afgelopen maanden heeft de Vereniging BTV in samenwerking met tal van andere instellingen grote successen behaald in de bestrijding van de overlast door luchtvaart. Mensen die geïnteresseerd zijn kunnen zich nog steeds aanmelden als ‘tientjes lid’. www.btv-rotterdam.nl/lid-worden

Einde bericht

 

Bewoners starten crowdfunding actie voor metingen rond vliegveld

PERSBERICHT

De Vereniging Bewoners Tegen Vliegtuigoverlast (BTV) Rotterdam Airport is een crowdfunding actie gestart om geld in te zamelen. Doel: op korte termijn metingen te doen van de luchtkwaliteit en het geluidsniveau rond luchthaven Rotterdam The Hague Airport. Binnenkort starten de reguliere vluchten weer en wordt een tweede meting gedaan. Op deze wijze is de werkelijke invloed van de luchtvaart op de leefomgeving te meten.

Lees meer...

Provincie ZuidHollandVereniging “BEWONERS TEGEN VLIEGTUIGOVERLAST” vraagt Provincie ‘NUL METING’ rond luchthaven

Op 22 april sprak de heer Abbenhuis, adviseur van de vereniging van de Bewonersvereniging Tegen Vliegtuigoverlast Rotterdam Airport (BTV-RotterdamAirport), in bij de Provinciale Staten Zuid-Holland.

Geheel in stijl van dit Coronatijdperk ging de behandeling van de begrotingswijziging 2020 van Provincie Zuid-Holland middels een videovergadering.

Lees meer...

VERENIGINGS NIEUWS

  • Geslaagde presentatie BTV op Sociale Straat

    Op 9 oktober was in Rotterdam Overschie een braderie gecombineerd met de Sociale Straat. De BTV had hier een duidelijke zichtbare plaats.

    Lees meer...  
  • Stand bemanning (M/V) gezocht

    Voor een presentatie op de Culturele Straat, op zaterdag 9 oktober in Rotterdam-Overschie

    Lees meer...  
  • Mutatie bestuur

    Wegens verhuizing en andere werkzaamheden hebben wij helaas afscheid moeten nemen van Ivana Citterbartova als bestuurder.

    Lees meer...  
  • Machtigings formulier ALV-2021 gesloten.

    Lees meer...