De CorrespondentDuurzaam vliegen bestaat niet. Tijd om er mee te stoppen

Op een langeafstandsvlucht gaan er per persoon vier badkuipen kerosine doorheen. Omdat een duurzaam alternatief nog heel ver weg is, bedreigt de groei van de luchtvaart onze leefbare toekomst.

delta.tudelft‘Geen enkel luchtvaartplan is in lijn met het akkoord van Parijs’

Het VN-plan om de klimaatimpact van luchtvaart te reduceren stelt weinig voor, schrijven TU-luchtvaartdeskundige Joris Melkert en collega’s in Nature Communications.

TU-DelftDuurzaamheid tussen droom en realiteit: de lessen van Bruno Latour

Kent u dat gevoel? U ziet een mooie video over een handige innovatie die de wereld gaat verbeteren.

Heraut Online “Elektrisch vliegen en synthetische kerosine uit CO2 zijn fabels”

Melden de heren Cees en Alfred Blokhuizen na een studie op dit onderwerp. De luchtvaart staat onder druk. Niet alleen door de pandemie, maar ook door de voortdurende roep dat het afgelopen moet zijn met al die geluidsoverlast en uitstoot van ziekteverwekkende stoffen.

Journalistiek en nieuwemediaDe uitzonderingspositie van Schiphol: waarom Nederlands grootste luchthaven rustig door kan gaan met vervuilen.

Terwijl iedereen probeert zijn steentje bij te dragen aan een milieuvriendelijker toekomst blijft luchthaven Schiphol vrijwel volledig buiten schot.

Rijksoverheid / Ministerie van Infrastructuur en MilieuMinister illustreert met “Wereldprimeur” de onhaalbaarheid van synthetische kerosine

Minister Cora van Nieuwenhuizen, bij velen bekend als de “minister van ongeremde luchtvaartgroei” plaatste met enige trots een video op Twitter over de eerste KLM-vlucht waarin gebruik werd gemaakt van synthetische kerosine.

Biokerosine is onhaalbaarBio-kerosine: schone droom of vuile nachtmerrie?

Alfred Blokhuizen, voorzitter van de  Vereninging BTV geeft een heldere uitleg over de zin en onzin rond "bio-kerosine"

SchipholWatchElektrisch vliegen onhaalbaar voor langere afstanden

De laatste jaren ontstaat er steeds meer interesse in het gebruik van elektriciteit als energiebron voor vliegtuigen. Komt ‘duurzaam vliegen’ hiermee binnen bereik? Een zeer ervaren luchtvaartingenieur legt het ons uit.

Krijg je sneller de griep tijdens een vliegreis?KLM logo

Aan deze vraag werd reeds in 2018 een KLM-blog besteed. Nu de wereld vol COVID is, maar ook SARS, is deze vraag zeker relevant.

BNNVARA JoopElektrisch vliegen? Veel meer herrie en een overbelast luchtruim

Alleen krimp van de luchtvaart kan voor een betere leefomgeving zorgen.