TrouwZo belangrijk is Schiphol nou ook weer niet, blijkt uit onderzoek

Dat Schiphol moet groeien omdat er anders economisch onheil dreigt, is niet te bewijzen, zeggen onderzoekers.

De Volkskrant logoWaar gaat het naartoe met de luchtvaartindustrie?

De luchtvaart krijgt enorme klappen door de coronacrisis. Pas over anderhalf jaar verwachten experts de eerste tekenen van herstel. Hoe gaat het tot die tijd? De scenario’s voor vliegtuigbouwers, luchtvaartmaatschappijen, reizigers en het milieu. 

De Volkskrant logo'Vliegen is veel te goedkoop en dat is onhoudbaar'

De luchtvaartsector draait op subsidies en belastingvoordelen. Hou daarmee op, schrijft Bart de Koning. Zelfs de klant zal profiteren van duurdere maar eerlijke ticketprijzen.

NHNieuwsLuchtverkeersleiding nederland (lvnl) wil eigen fouten verborgen houden.

De redactie van NH Nieuws ontvangt veel steunbetuigingen nadat bekend is geworden dat Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) dreigt met juridische stappen tegen de omroep.

Follow The MoneySchiphol matst overstappers en jij betaalt de rekening.

Als Schiphol een prostituee was, dan was KLM haar pooier. Bijna alle geldstromen op Schiphol, van de peperdure kopjes koffie tot een super-de-luxe bagagesysteem, komen ten goede aan het businessmodel van KLM. De economische meerwaarde daarvan lijkt beperkt.

Gezondheid BE

Vliegtuiglawaai is slecht voor het hart

Wonen nabij een luchthaven wonen slapen niet alleen slechter maar hebben ook een verhoogde kans op hart- en vaatziekten en een beroerte.

Follow The Money

Deze geldstromen richting de luchtvaartindustrie zagen wij nog over het hoofd

Het onderzoek naar antwoord op de vraag wat een vliegticket zo goedkoop maakt, bood geen compleet overzicht van de wirwar aan geldstromen die in lucht opgaan. Daarom vroegen we hulp aan onze lezers: welke hebben we gemist?

Follow The Money

Econoom Manshanden: ‘Het Nederlandse luchtvaartbeleid zou zin hebben in Congo’

Vorige week werd bekend dat Schiphol van het kabinet vanaf 2021 verder mag groeien. Dertig jaar geleden had econoom Walter Manshanden dat besluit begrepen: een groter Schiphol was toen goed voor de economie. Inmiddels vindt Manshanden dat Mainportdenken hopeloos achterhaald.

TechnischWeekbladKlimaatneutraal vliegen blijft fata morgana

De luchtvaart groeit als kool. Bij ongewijzigd beleid produceren vliegtuigen in 2070 evenveel broeikasgassen als alle andere economische sectoren wereldwijd bij elkaar. TW sprak drie luchtvaartexperts over de vraag: zal klimaatneutraal vliegen ooit mogelijk zijn?

Min van Infrastructuur en WaterstaatFACT: 7% ZAKELIJKE VLIEGREIZEN

Uit de factsheet blijkt o.a. dat bij slechts 7% van de mensen het reisdoel zakelijk is, dat verreweg de meeste beste toeristisch zijn en dat prijs meestal de bepalende factor is bij de keuze voor de vlucht.