nlenfrde

ADFelle reacties na voorstel voor meer vluchten op Rotterdam Airport: ‘Dit is absurd en schandalig."

Het voornemen om het aantal mogelijke vluchten op Rotterdam The Hague Airport te laten toenemen, zorgt voor felle kritiek.

Ook partijen die deelnamen aan het ‘participatietraject’ van het vliegveld zijn ontevreden met de uitkomst. Binnen de politiek noemt CDA de voorstellen zelfs ‘absurd en schandalig’.

Volgens de luchthaven en partners ontstaat er ruimte voor meer vluchten, doordat vliegtuigen steeds stiller worden. Zo kan er meer gevlogen worden zonder dat de geluidshinder toeneemt, stellen onder meer de vliegvelddirectie en luchtvaartmaatschappijen.

Daar blijken de bewonersvertegenwoordigers van Schiedam en Lansingerland, die nota bene deelnamen aan het participatietraject, het niet mee eens. ‘Wij zijn ontevreden met het resultaat, omdat dit de deur openzet naar méér vliegen en daarmee meer hinder’, stellen ze in een verklaring. ‘Als bewonersvertegenwoordigers zien wij het inzetten van ‘stille’ vliegtuigen niet als oplossing voor minder hinder, maar als oorzaak van méér hinder.’

Meer hinder

Nieuwe toestellen zijn volgens de bewonersvertegenwoordigers, die twee jaar lang deelnamen aan het overleg, niet hoorbaar stiller. ‘Maar rekenen met ‘stiller’ leidt wel tot méér vliegen. De realiteit zal geheel anders zijn voor de direct omwonenden in Schiedam, Lansingerland en Rotterdam-Noord. Het geschetste beeld van groei met minder hinder vindt dus geen draagvlak bij ons en de omwonenden die we vertegenwoordigen.’ Een andere bewonersvertegenwoordiger, die van Rotterdam, stapte eerder dit jaar uit het overleg omdat volgens hem niet geluisterd werd naar de mening van omwonenden.

‘Luid genoeg om gesprek te overstemmen’

Ook de wijkraad van Schiebroek is ontstemd over het voorstel. ,,De nieuwe toestellen hebben in de praktijk nog niet bewezen stiller te zijn en vallen nog steeds in de geluidscategorie ‘zeer luidruchtig’”, zegt wijkraadslid Dirk Breedveld (VVD). ,,Ze zijn nog altijd luid genoeg om bijvoorbeeld je gesprek te overstemmen als je in de tuin zit of je wakker te maken in de vroege ochtend. We krijgen dus vaker hinder in plaats van minder hinder.”

De grootste partij in de gemeenteraad, Leefbaar Rotterdam, heeft begrip voor de groeiplannen. ,,Als er meer gevlogen kan worden zonder dat de hinder toeneemt, lijkt me dat een positieve ontwikkeling”, zegt fractievoorzitter Bart van Drunen. ,,Als je een klinkerweg vervangt door asfalt, is het ook niet gek dat je meer auto’s laat rijden.” Volgens hem wordt de discussie gekaapt door een kleine groep tegenstanders. ,,De meeste Rotterdammers staan neutraal of positief tegenover de luchthaven.”

RTHA

In de oppositie klinken harde woorden. ,,De participatie is een farce geweest”, zegt Gerben van Dijk (ChristenUnie). ,,Onder het mom van meepraten moest zoveel mogelijk groei gerealiseerd worden. Daar lijkt de vliegtuiglobby goed in geslaagd. De vliegtuigindustrie is een rupsje-nooit-genoeg.”

Absurd

Het CDA noemt de uitkomsten ‘absurd en schandalig’. ,,De hele participatie is een show geweest, gekaapt door de luchtvaartlobby”, zegt raadslid René Segers-Hoogendoorn. ,,Alle andere geluiden zijn van tafel geveegd.” D66-raadslid Ingrid van Wifferen vindt dat kritisch naar het voorstel moet worden gekeken. ,,Stiller vliegen is niet hetzelfde als minder hinder.”

Zes partijen in de raad (vijftien van de 45 zetels) willen dat de luchthaven sluit. De Rotterdamse coalitie vindt dat de luchthaven open moet blijven, met als voorwaarde dat de geluidsruimte niet wordt uitgebreid.

De huidige voorstellen zijn de basis voor de aanvraag die de luchthaven volgend jaar zal doen. De gemeente Rotterdam komt met een eigen zienswijze. Het kabinet beslist in 2024 over de ruimte die Rotterdam Airport vanaf 2025 krijgt.

 

Bron: AD,16 november 2022