FAQ Veel gestelde vragen - klachten

Waar staan de algemene FAQ's?
Veel gestelde vragen (FAQ's) klachten vliegverkeer

Hier leest u veel gestelde vragen én antwoorden over klachten rond vliegverkeer van en naar Rotterdam The Hague Airport

Waarom vormen vliegtuigen overlast bij steden?

Vliegtuigen vormen overlast bij steden

Al het gemotoriseerde verkeer draagt bij aan vervuiling op verschilende manieren.
Vanwege de fysieke omvang van een vliegtuig is de vervuiling per toestel vele malen hoger dan particuliere auto's. Vliegtuigen zorgen bij taxiën, stijgen en landen in omgeving van bewoond gebied voor een grote overlast:

  1. Geluidsproductie komt op sommige plaatsen boven de pijngrens
  2. Vliegtuigen produceren enorme CO2 uitstoot
  3. Vliegtuigen produceren grote hoeveelheden fijnstof
  4. Het risico op een ramp is bij vliegbewegingen boven bewoond gebied vele malen groter dan bij autoverkeer in dat zelfde gebied
  5. Het risico op een milieuramp is bij vliegtuigbevwegingen boven steden niet in kaart te brengen

Waar kan ik klagen over vliegtuighinder?

Meldpunt klachten overlast vliegverkeer

DCMR: meldpunt voor overlast vliegverkeer op Rotterdam TheHage Airport
Klik hier voor het indienen van een klacht omtrent Rotterdam The Hague Airport.

De DCMR Milieudienst Rijnmond werkt aan een goede milieukwaliteit in het Rijnmondgebied. Door het karakter van het Rijnmondgebied – veel mensen, veel bedrijvigheid en weinig ruimte – is de druk op het milieu groot. In opdracht van achttien gemeenten en de provincie werkt de DCMR aan het zo klein mogelijk houden van de belasting van het milieu. De DCMR zet hiervoor alle beschikbare instrumenten in. Het zwaartepunt ligt bij vergunningverlening, handhaving en monitoring, ofwel het meten van de milieukwaliteit. Bij de meldkamer van de DCMR Milieudienst: Rijnmond komen jaarlijks enkele duizenden* meldingen binnen over door vliegtuigen veroorzaakte geluidsoverlast.

DCMR Milieudienst Rijnmond
‘s-Gravelandseweg 565
3119 XT Schiedam
Telefoon: 0888 333 555
Fax: 010 246 82 83
E-mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Website: www.dcmr.nl

 

Waar meld ik overlast militair toestel?

Overlast militair toestel

Wanneer u geluidsoverlast heeft door militaire vliegtuigen, dan kunt u dit melden bij de Klachtenlijn geluidshinder militaire vliegtuigen van de Koninklijke Luchtmacht op telefoonnummer 0800 022 6033.

Voor meer informatie hierover zie de website van de Rijksoverheid/klachtenpagina.

Kun je via DCMR algemene opmerkingen over RTHA kenbaar maken?

Ik heb een algemene klacht over RTHA

Gaat het alleen om klachten over een specifiek vliegtuig, of kan je via een melding aan de DCMR ook meer algemene opmerkingen over RTHA kenbaar maken?

U kunt klagen over de overlast van individuele vliegtuigen. Dat kan per vliegtuig, maar u kunt desgewenst een aantal klachten opsparen en dan gezamenlijk melden. Maar u kunt ook een melding doen over de overlast van RTHA in meer algemene zin. Ook deze meldingen worden door de DCMR meegenomen.

Is er sprake van een afname of juist toename van klachten over RTHA?

Is er sprake van een afname of juist toename van klachten over RTHA?

het antwoord is: toename van klachten.

Over de periode 2011-2014 is een forse toename van klachten waar te nemen. Dit blijkt een een rapport van DCMR. Lees het DCMR-rapport hier.

HerautOnline

 Helaas blijkt de trend in negatieve zin voor de omwonende door te zetten. In 2017 stijgen de klachten over de nachtvluchten doordat er meer 's nachts wordt gevlogen.
klachten nachtvluchte

Wat gebeurt er als ik veel overlast van vliegtuigen meldt?

Wanneer ben ik een 'veelklager'?

U bent geheel vrij om te bepalen hoe vaak u meldingen doet. Ook alle klachten van mensen die vaker dan 35 maal per kwartaal klagen (door DCMR frequente klagers genoemd), tellen gewoon mee voor het totaal aantal klachten. Frequente klagers worden overigens door DCMR niet als ‘zeurpieten’ gezien.
In de laatste kwartaalrapportage werd gemeld dat het aantal frequente klagers in vergelijking met het vorige kwartaal van 4 tot 6 naar 16 was gestegen!

Waarom doet DCMR niets met de klachten?

Waarom doet DCMR niets met de klachten?

De DCMR registreert en analyseert de klachten.

De DCMR is niet de instantie die de wettelijke normen voor RTHA handhaaft, dat is de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). Ook wordt de ontwikkeling over meerdere jaren vergeleken. De kwartaal- en de jaarrapportages van de DCMR over de afgelopen jaren zijn voor de geïnteresseerde lezer op de website van de DCMR te vinden.

Anders gesteld: DCMR verricht alleen de metingen en heeft geen bevoegdheid om sancties op te leggen.

Heeft (vaak) klagen nog wel zin?

Heeft klagen wel zin?

Ik meld regelmatig overlast van vliegtuigen, maar ik merk niet dat er iets gebeurt. Heeft (vaak) klagen nog wel zin?

Ja, klagen heeft zeker zin. De DCMR maakt kwartaalrapportages en een jaarrapportage waarin het aantal klachten is opgenomen, met een mogelijke reden van de klachten.
Ook wordt de ontwikkeling over meerdere jaren vergeleken.
Tussen 2012 en 2014 registreerde DCMR een toename van het aantal klachten. In 2012 waren dit er 3.496 en in 2014 was het opgelopen tot 7.260 klachten.
Sommige bewoners melden per jaar enkele of tientallen keren overlast, enkele bewoners dienen honderden klachten per jaar in. De DCMR rapportages worden gelezen door RTHA, maar ook door ambtenaren en politici van het verantwoordelijke ministerie, de provincie Zuid-Holland en van de omliggende gemeenten. Uiteindelijk ook de beslissers over de aangevraagde toestemming voor uitbreiding van het vliegveld.

Op het klachtenformulier is een optie ‘vliegtuig draait verkort in of uit’. Wat is dat?

Anders gesteld: Er is op het klachtenformulier van DCMR een optie ‘vliegtuig draait verkort in of uit’. Ik kan dit niet beoordelen, omdat ik de route van het vliegtuig niet weet.

Volgens DCMR weten de mensen of een toestel afwijkt, maar wij betwijfelen of dit in alle gevallen is vast te stellen. Kies in een dergelijk geval de optie die het dichtst in de buurt van de soort overlast komt.

Ik dien via internet een klacht in, maar mijn keuze staat er niet bij. Wat nu?

Mijn keuzeklacht staat niet op meldingsformulier

Er zijn een aantal keuzemogelijkheden, zoals slaapverstoring, gesprek onderbroken en paniek. Staat uw optie er niet bij, kies dan wat er het dichtst bij in de buurt komt.

Hier leest u veel gestelde vragen én antwoorden over klachten rond vliegverkeer van en naar Rotterdam The Hague Airport


Stop Vlliegtuigoverlast  Copyright ©  BTV-RotterdamAirport 2017 FaceBookLogo
Bewoners Tegen Vliegtuigoverlast - BTV-RotterdamAirport

e-boekhouden

 

zakelijk vliegen oke-groeien nee

Lid worden?