luchtvaaartNieuws logoBaas van Rolls Royce gelooft niet in waterstof

De Britse fabrikant van vliegtuigmotoren Rolls-Royce gelooft niet dat stroom of waterstof toekomst hebben voor de aandrijving van vliegtuigen.

Volgens de begin dit jaar aangetreden topman Tufan Erginbilgic is duurzame vliegtuigbrandstof, ofwel zogeheten sustainable aviation fuel (SAF), de enige manier voor grote luchtvaartmaatschappijen om klimaatdoelen te halen.

RollsRoyceMotor - foto: Rolls Royce.com

RollsRoyce Motor - foto: Rolls Royce.com

Nog jaren verbrandingsmotoren

Hij voorziet dat de conventionele verbrandingsmotoren nog tientallen jaren noodzakelijk zullen zijn. "Ik geloof niet dat waterstof in de komende vijftien tot twintig jaar een rol zal spelen", stelt Erginbilgic. Rolls-Royce werkt echter wel samen met prijsvechter easyJet aan waterstoftechnologie, maar dit is een klein onderdeel van het concern.

BP

De hoogste baas van Rolls-Royce, een voormalig bestuurder bij olieconcern BP, heeft als doelstelling om de operationele winst van het bedrijf te laten verviervoudigen. Hij maakte vorige maand bekend dat er wereldwijd tussen de 2000 en 2500 banen geschrapt gaan worden om het bedrijf effici├źnter te maken.

De luchtvaartindustrie staat onder groeiende druk om de uitstoot te verminderen. De Europese vliegtuigbouwer Airbus zet hiervoor juist wel in op het ontwikkelen van waterstofmotoren. Volgens Airbus worden de eerste waterstofvliegtuigen in 2035 in gebruik genomen.

Elektrische divisie

Rolls-Royce maakte dinsdag ook plannen bekend om zijn elektrische divisie, die aandrijfsystemen ontwikkelt voor vliegtuigen zoals vliegende taxi's, van de hand te doen. Volgens Erginbilgic moet het bedrijf "keuzes maken over de toewijzing van geldmiddelen". Hij stelt dat de elektrische tak "meer waarde oplevert bij een derde partij".

Overigens staat de producent van vliegtuigmotoren los van autobouwer Rolls-Royce. De automobieldivisie valt al sinds de jaren zeventig niet meer onder het industrieconcern. Auto's van het merk Rolls-Royce worden al langere tijd geproduceerd onder de vlag van het Duitse BMW.

Bron: Luchtvaartnieuws, 28 november 2023

Gerelateerd: Vliegen op waterstof: Ver voorbij de horizon