Stem nee tegen uitbreiding Rotterdam The Hague Airport en word lidLuchthavenbesluit RTHAbestemmingsplan-RTHAProcedure Luchtruimvoorziening

 

Hoeveel brandstof gebruikt een vliegtuig?

Gemiddelde brandstofverbruik Boeing 737-800.
Een Boeing 737-800 verbruikt ongeveer 40 kilogram brandstof per minuut. Dit is gemiddeld genomen. Het ligt er onder andere aan hoe zuinig de maatschappij op die dag met dat toestel op die route wilt vliegen. De piloot kan wel meer gas geven, dat scheelt tijd, maar kost wel relatief meer brandstof. Verder ligt het brandstofverbruik aan de buitentemperatuur, luchtdruk, hoogte van het vliegtuig, hoogte van de kruishoogte en nog veel meer.

Bron: www.UpInTheSky.nl

NB: verbruik wordt aangeduidt in kilo's, niet in liters. Het soortelijk gewicht van kerozine is 0,8. Dus 40 kg/0,8 is 50 liter per minuut. Bij het opstijgen is dit gedurende korte tijd een veelvoud.
Om dit gigantische verbruik minder te laten lijken, berekent bijvoorbeeld een site als die van Rotterdam Airport met verbruik per passagier. Dit is echter appels met peren vergelijken omdat bij vrachtwagens ook niet wordt gekeken naar brandstofverbruik per pakketje in het ruim.

TIP: Een heldere vergelijking tussen vliegen op traditionele brandstof (kerosine) en het schone 'elektrisch vliegen' wordt in dit artikel behandeld: https://bit.ly/ElektrischVliegenNietHaalbaar

VERENIGINGS NIEUWS

  • Machtigings formulier ALV-2020 gesloten.

    Lees meer...  
  • BTV dient ‘zienswijze’ in op concept Luchtvaart-nota.

    Minister Cora van Nieuwenhuizen ( minister van Infrastructuur en Waterstaat ) heeft een concept nota gepubliceerd over de toekomst tot 2050 van de Luchtvaart.

    Lees meer...  
  • Rotterdam Airport, Dankjewel!

    Niet veel leden zullen deze titel direct begrijpen. Maar er is zeker een aanleiding om de directie van het vliegveld te danken.

    Lees meer...  
  • Meetpunten geplaatst

    Enorme dank aan de honderden spontane bijdragers van de crowdfundactie!

    Lees meer...