Beste buur?

Hoe moet je de brief lezen die 66.000 gezinnen onlangs kregen van de directie van Rotterdam The Hague Airport?

De directie van het vliegveld belooft minder hinder, maar er komen wel méér en grotere vliegtuigen...

Beste buur,

Onlangs publiceerde Rotterdam The Hague Airport (RTHA) in diverse regionale kranten en via een brief aan bewoners de toekomstplannen van het vliegveld. De luchthavenleiding spreekt over een toekomst met ‘schoner’ en ‘stiller’ vliegen. Maar als we kritisch naar de plannen én de feiten kijken, gaat achter die mooie woorden een ander verhaal schuil.

Groei blijft het werkelijke doel

RTHA wil blijven groeien: er komen ruim 1.000 extra vluchten per jaar bij. Na 2032 is er ruimte voor nog eens 4.000 extra vluchten. Dat betekent een stijging van 30% boven het huidige niveau. Opvallend is dat deze uitbreidingsdrang haaks staat op eerdere besluiten van omliggende gemeenten en de provincie, waar draagvlak voor groei ontbreekt.

Grotere vliegtuigen

RTHA verwacht dat de toestellen groter worden. Hiermee neemt niet alleen de capaciteit, maar ook de geluidsoverlast en uitstoot toe. RTHA suggereert dat modernere vliegtuigen ‘schoner’ zijn. Maar uit het Milieueffectrapport blijkt dat de verbetering van luchtkwaliteit ‘neutraal’ is. De beperkte vermindering van fijnstof wordt grotendeels tenietgedaan door het hogere aantal vluchten.

De ochtenddrukte neemt toe

Op dit moment vertrekken er tussen 7 en 9 uur 's ochtends meestal zes tot acht vliegtuigen. Volgens de nieuwe plannen mogen er 's ochtends vroeg tien toestellen vertrekken.  RTHA presenteert dit als een tegemoetkoming aan de zwaar gehinderde buren.

Vage beloftes over nachtrust

De luchthaven schrijft dat het aantal nachtvluchten afneemt. Eerdere afspraken over een maximum van 849 nachtvluchten per jaar zijn nooit nageleefd. Zonder harde garanties zal ook nu de nachtrust niet vanzelf verbeteren.

Duurzame brandstoffen (SAF): een papieren constructie

Volgens RTHA worden de extra slots na 2032 voor 50% gevuld met vliegtuigen die effectief volledig op SAF vliegen. De Europese verplichtingen over het gebruik van SAF laten toe dat boekhoudkundig “duurzaam” wordt getankt: SAF wordt niet in het specifieke vliegtuig getankt, maar in het Nederlandse systeem. Bepaalde SAF-brandstoffen stoten bovendien méér CO₂ uit dan gewone kerosine. Volledige vervanging van kerosine door SAF in de nabije toekomst is feitelijk uitgesloten.

Oproep tot waakzaamheid

Het is duidelijk dat de rooskleurige presentatie van RTHA geen waarheidsgetrouw beeld geeft. Achter fraaie termen als ‘stiller’ en ‘schoner’ gaat vooral een agenda van groei schuil. De BTV Rotterdam blijft zich inzetten voor echte verbetering van leef- en woonklimaat, eerlijke informatie en tegen verdere overlast in de regio.

Steun ons werk en blijf alert – alleen samen kunnen wij invloed uitoefenen op de toekomst van onze leefomgeving: btv-rotterdam.nl/word-lid.

Bron: Huis aan huis mailing en dagbladadvertenties in oktober 2025