BTV Rotterdam wint zaak bij Raad van State!

De Overheid wordt nu gedwongen een Luchthavenbesluit af te geven.

De Overheid wordt nu gedwongen een Luchthavenbesluit af te geven.

Datum uitspraak: 5 november 2025

We hebben fantastisch nieuws! De Raad van State heeft op 5 november 2025 in ons voordeel beslist in de zaak tegen de Kroon (de overheid) over het ontbrekende luchthavenbesluit (vergunning) voor Rotterdam The Hague Airport.

Wat was het probleem?

Sinds 2014 had er een officieel luchthavenbesluit moeten zijn voor Rotterdam The Hague Airport. Dit besluit is belangrijk omdat het:

  • Normen stelt voor geluidsoverlast
  • Regels bevat over luchtkwaliteit en milieu
  • Bescherming biedt aan omwonenden

In plaats van een volledig luchthavenbesluit werkt de luchthaven nu al meer dan 10 jaar met een tijdelijke regeling (de "Omzettingsregeling" uit 2013). Deze tijdelijke regeling biedt volgens ons onvoldoende bescherming aan omwonenden tegen geluidsoverlast en luchtvervuiling. De overheid heeft in 2022 en 2023 met terugwerkende kracht regels aangepast zodat RTHA meer vluchten kan uitvoeren binnen de geluidsruimte.

Wat heeft de Raad van State beslist?

De Raad van State geeft ons op alle punten gelijk: Ons beroep is gegrond verklaard

  • De overheid had uiterlijk op 1 november 2014 een luchthavenbesluit moeten vaststellen
  • Dit is niet gebeurd - een duidelijke schending van de wet

De overheid krijgt een harde deadline

  • Uiterlijk op 30 april 2027 moet er een volledig luchthavenbesluit zijn
  • Dit besluit moet op de wettelijk voorgeschreven manier bekend worden gemaakt

Er komt een dwangsom bij niet-nakoming

  • Als de overheid deze deadline niet haalt, moet zij € 1.000 per dag betalen aan BTV Rotterdam
  • Met een maximum van € 150.000

Waarom is dit belangrijk voor u als omwonende?

Een volledig luchthavenbesluit betekent:

  1. Betere bescherming: Duidelijke en juridisch afdwingbare normen voor geluid en milieu
  2. Transparantie: Het besluit moet via een openbare procedure tot stand komen waarin iedereen zienswijzen kan indienen
  3. Democratische controle: De Tweede Kamer moet het ontwerp-besluit beoordelen
  4. Rechtszekerheid: Niet langer een tijdelijke regeling, maar een solide juridisch kader

Wat betekent dit praktisch?

De komende periode gebeurt het volgende:

  1. Rotterdam The Hague Airport heeft op 30 september 2025 al een aanvraag ingediend voor het luchthavenbesluit
  2. De minister moet een ontwerp-luchthavenbesluit opstellen
  3. U krijgt inspraak: Er komt een officiële periode waarin iedereen zienswijzen kan indienen
  4. De Tweede Kamer krijgt het ontwerp ter beoordeling
  5. Uiterlijk april 2027 moet het definitieve besluit er zijn

Waarom duurde het zo lang?

De Raad van State is kritisch over het gebrek aan voortvarendheid van de minister. In de uitspraak staat letterlijk dat "de minister de afgelopen jaren weinig voortvarend te werk is gegaan." De rechter benadrukt dat de deadline van 1 november 2014 al ruim is overschreden en dat de tijdelijke regeling nooit bedoeld was om zo lang te blijven bestaan.

Wat doet BTV?

Wij blijven de ontwikkelingen nauwlettend volgen en zullen:

  • Toezien op naleving van de deadline van 30 april 2027
  • U informeren zodra het ontwerp-luchthavenbesluit ter inzage ligt
  • U helpen bij het indienen van zienswijzen
  • Blijven opkomen voor uw belangen als omwonenden

Proceskosten

De overheid moet het griffierecht van € 385 dat wij hebben betaald aan ons terugbetalen.

Tot slot

Dit is een belangrijke overwinning voor alle omwonenden van Rotterdam The Hague Airport. Na jaren van strijd krijgen we eindelijk waar we recht op hebben: een volledig en deugdelijk luchthavenbesluit waarbij de normen en rechten van omwonenden vastliggen. Dat maakt RTHA aanspreken op haar verplichtingen heel veel makkelijker.
We konden deze zaak voeren dankzij uw steun! Zo zien we maar weer: samen blijven we sterk!

Uitspraak RvS-Luchthavenbesluit

De volledige tekst: