Is dat zo?

Rotterdam The Hague Airport (RTHA) doet tegenstrijdige uitspraken.

Afgelopen jaren is vaak gebleken dat woordvoerders van het vliegveld vaak uitspraken doen die aangepast zijn aan het belang van zijn toehoorders.
Tot deze woordvoerders behoort zeker ook de directeur Ron Louwerse. Dankzij zorgvuldige research van onze adviseurs kunnen tal van onjuiste uitspraken worden 'ontmaskerd.'

Veel gebruikte kreten om de aanwezigheid en uitbreidingsplannen van RTHA te rechtvaardigen zijn vage omschrijvingen "goed voor de werkgelegenheid" en "stillere vliegtuigen". Dit klinkt veelbelovend, maar lees hier wat het in werkelijkheid betekent.

 

TERUG NAAR OVERZICHT

 

Stelling: RTHA zegt in allerlei publicaties dat nieuwe vliegtuigen stiller zijn en minder schadelijke stoffen uitstoten.


BTV hierover: Het enige grotere toestel die met deze eigenschappen wordt aangeprezen is de Boeing 737-MAX. Opmerkelijk is dat zelfs de fabrikant geen uitspraken doet over minder belasting van het milieu en minder herrie, terwijl dat een belangrijk verkoopargument zou zijn. RTHA doet die uitspraak wel. Mogelijk is ook zo, maar RTHA zegt er niet bij dat - rekening houdend met de leeftijd van de huidige vliegtuigvloot die op RTHA vliegt - deze nieuwe generatie vliegtuigen waarschijnlijk pas in 2030 structureel op RTHA gaan vliegen.
Opmerkelijk detail is dat de enige plaats waar minder herrie wordt geconstateert IN het vliegtuig is. De passagiers hebben minder last van de motoren door een andere plaatsing. Het geluid wordt meer naar de grond gericht. En juist daar wonen mensen die hierdoor méér overlast ervaren.

Copyright ©  BTV-RotterdamAirport 2021  
Bewoners Tegen Vliegtuigoverlast - BTV-RotterdamAirport
De Vereniging heeft de ANBI-status.