Is dat zo?

Rotterdam The Hague Airport (RTHA) doet tegenstrijdige uitspraken.

Afgelopen jaren is vaak gebleken dat woordvoerders van het vliegveld vaak uitspraken doen die aangepast zijn aan het belang van zijn toehoorders.
Tot deze woordvoerders behoort zeker ook de directeur Ron Louwerse. Dankzij zorgvuldige research van onze adviseurs kunnen tal van onjuiste uitspraken worden 'ontmaskerd.'

Veel gebruikte kreten om de aanwezigheid en uitbreidingsplannen van RTHA te rechtvaardigen zijn vage omschrijvingen "goed voor de werkgelegenheid" en "stillere vliegtuigen". Dit klinkt veelbelovend, maar lees hier wat het in werkelijkheid betekent.

 

TERUG NAAR OVERZICHT

 

Vliegbelasting is slecht voor de economie

Een stelling die op meerdere wijze is uit te leggen. 

Volgens belanghebbende Jean-Marc Janaillac, CEO Air France-KLM, zouden vliegbelastingen niet gunstig zijn voor de luchtvaartmaatschappijen. Hij zegt hierover: “Voor regeringen is het erg makkelijk om vliegtaksen te introduceren. Ze vergeten daarbij hoe slecht dit uitpakt voor de concurrentiepositie van individuele luchtvaartmaatschappijen ten opzichte van airlines die van zulke belastingen zijn vrijgesteld...”
Bron: zakenreis.nl
Wat hij in feite zegt, is dat bij het invoeren van een vliegtaks er minder vraag zal zijn naar de vliegreizen. Verder vertelt hij dat typische vakantielanden (Griekenland, Oostenrijk) zien dat hun omzet toeneemt wanneer er geen belasting wordt geheven op vliegen. Dit houdt in dat vliegen slecht is voor Nederlandse (toerististen)economie omdat vliegen zorgt dat geld wordt geëxporteerd naar andere landen.

Opmerkelijk

Steeds meer prijsvechters berekenen forse toeslagen voor transport van bagage. In sommige gevallen is de toeslag voor een koffer duurder dan de prijs van het ticket. Marktingmensen van de maatschappijen zeggen hierover vaak lachend, dat het geen probleem is voor de reiziger, die betaalt wel.

Copyright ©  BTV-RotterdamAirport 2021  
Bewoners Tegen Vliegtuigoverlast - BTV-RotterdamAirport
De Vereniging heeft de ANBI-status.