Is dat zo?

Rotterdam The Hague Airport (RTHA) doet tegenstrijdige uitspraken.

Afgelopen jaren is vaak gebleken dat woordvoerders van het vliegveld vaak uitspraken doen die aangepast zijn aan het belang van zijn toehoorders.
Tot deze woordvoerders behoort zeker ook de directeur Ron Louwerse. Dankzij zorgvuldige research van onze adviseurs kunnen tal van onjuiste uitspraken worden 'ontmaskerd.'

Veel gebruikte kreten om de aanwezigheid en uitbreidingsplannen van RTHA te rechtvaardigen zijn vage omschrijvingen "goed voor de werkgelegenheid" en "stillere vliegtuigen". Dit klinkt veelbelovend, maar lees hier wat het in werkelijkheid betekent.

 

TERUG NAAR OVERZICHT

 

Stelling: “Luchtvaart gaat 35% CO2 reduceren

Met veel ophef presenteerde de luchtvaartlobby bij de minister een ‘plan’ om de CO2 uitstoot van de luchtvaart te verminderen. Dit plan is direct weggeveegd als propaganda.

Ten eerste is de formulering dat 35% minder uitstoot zou komen onjuist omdat de groei gewoon door gaat maar dat er minder éxtra uitstoot komt. Ten tweede zijn de geboden oplossingen niet realistisch. Zo blijkt dat één van der partners kort na de publicatie aankondigt méér bestemmingen toe te voegen, met als argument “dat het binnen de mogelijkheden van de luchthaven” zou passen. Kortom, er wordt beweert de CO2 te willen terugdringen, maar ondertussen wordt er gewoon meergevlogen. Dit is een typisch geval van ‘geschiphold’ te worden. Populair vertaald: je wordt een rad voor ogen gedraaid.
Bronnen:
De Ingenieur   
Luchtvaartnieuws
BTV-Rotterdam: specialisten maken korte metten met milieuplannen van vliegvelden
Greenpeace: reactie op mileuplannen van luchthavens

Copyright ©  BTV-RotterdamAirport 2021  
Bewoners Tegen Vliegtuigoverlast - BTV-RotterdamAirport
De Vereniging heeft de ANBI-status.