Dossier "Luchthavenbesluit'

Rotterdam The Hague Airport dient over een 'Luchthaven Besluit' te beschikken. Deze wordt verstrekt door de minister van I&W.
De aanvraag hiertoe dient de betreffende luchthaven zelf te doen nadat tal van formele procedures zijn doorlopen. Helaas schort het in de uitvoering van de procedures en loopt de luchthaven jaren achter op schema.

Image

SchipholWatchBewoners verlaten participatietraject RTHA

Zonder bewoners is het participatietraject RTHA nu helemaal wassen neus.

Op 10 februari kondigden bewonersvertegenwoordigers Hans Schendstok en Dirk Breedveld van de Gemeente Rotterdam aan uit het participatietraject te stappen rond vliegveld Rotterdam The Hague Airport (RTHA). “Het traject leidde tot niets”, aldus in het kort de conclusie van Schendstok.

Daarmee is het participatieproces nu helemaal een wassen neus. Aan tafel zitten vrijwel alleen nog maar vertegenwoordigers van de luchtvaartindustrie te fantaseren over verdere groei.

“De tegenstellingen waren te groot. De ene partij heeft alles en wil niets weggeven, de bewoners hebben overlast en krijgen niets aangeboden”, vertelt Schendstok.

Grootste bewonersvereniging

Eerder al werd de grootste bewonersvereniging van ons land, de BTV Rotterdam, uit het traject gezet omdat deze niet wilde tekenen voor de eenzijdig opgelegde spelregels, waaronder een absolute geheimhoudingsplicht.

Aan tafel zitten vrijwel alleen nog maar vertegenwoordigers van de luchtvaartindustrie te fantaseren over verdere groei.

Schendstok en Breedveld waren verzocht door wethouder Judith Bokhove (GroenLinks) om de belangen van alle Rotterdammers te bewaken in het luchtvaartoverleg. Rotterdam is eigenaar van de grond en via Schiphol Groep ook aandeelhouder in het vliegveld.

Krimp mocht niet op de agenda

De participatie moest leiden tot een nieuw luchthavenbesluit, waarbij omwonenden inzetten op krimp of zelfs sluiting en de luchtvaartindustrie als vanouds op nog meer herrie en overlast.

Hoewel de procesbegeleiders van het sjieke bureau WesselinkVanZijst vanaf dag één hadden aangegeven dat participatie zou plaatsvinden op basis van gelijkheid, bleek al snel dat de vertegenwoordigers van de luchtvaartsector gelijker werden behandeld dan de bewonersvertegenwoordigers.

Dat mondde uit in een overleg waarbij niet mocht worden gesproken over krimp of sluiting van Zestienhoven. In een voorronde werd geprobeerd een neutraal rapport op te stellen met daarin alle feitelijkheden rond het vliegveld. In plaats van feiten bleek het uiteindelijke rapport vol te staan met gedroomde wensen vanuit de sector.

Faliekante mislukking

Vereniging BTV nam er dan ook afstand van, waarna de vliegveld-directie hemel en aarde bewoog om de overgebleven bewonersvertegenwoordigers alsnog aan tafel te houden. Dat is faliekant mislukt. Schendstok besefte bijtijds dat de inbreng van bewoners slechts werd misbruikt om straks het onderdeel ‘participatie’ aan te kunnen vinken.

“Wij zijn zeer content met deze gedurfde stap van de bewonersvertegenwoordigers, we voelen ons goed gehoord. Niets dan respect voor deze belangrijke beslissing”, aldus voorzitter Alfred Blokhuizen van de BTV.

Van enige substantiële inbreng van de bewoners mocht geen sprake zijn, terwijl de belangen lijnrecht tegenover elkaar staan. Groei van het vliegveld is onverenigbaar met de belangen van omwonenden die daardoor nog meer overlast en vervuiling zullen ervaren.

Maar krimp of sluiting mocht desondanks niet in de discussie worden gebracht, omdat Rotterdam een ‘luchthaven van nationaal belang’ heet te zijn.

Manifestatie sluit RTHA

Een groeiend aantal politieke partijen spreken zich openlijk uit voor sluiting van de luchthaven.

Juridische positie niet ondermijnen

Bewonersvertegenwoordiger Schendstok ziet dan ook geen heil meer in verder overleg. Eerder raakte hij al geïrriteerd door uitspraken van vliegvelddirecteur Ron Louwerse in Trouw als zouden de bewoners hebben ingestemd met groei.

“Die attitude van Louwerse leidt tot ondergraving van onze juridische positie. We mogen niet in de positie komen dat we later in het traject voor de rechter komen te staan die dan concludeert dat we toch zouden hebben ingestemd met de plannen”, aldus Schendstok.

Nu keer op keer de belangen van de Rotterdamse burgers worden geschaad, geeft hij zijn opdracht terug. Wethouder Bokhove respecteert zijn stap, temeer omdat geen van de bewonersverenigingen nog heil ziet in verder overleg en totaal geen vertrouwen meer heeft in een goede afloop.

Het vliegveld komt nu in een lastig parket te zitten. Het participatieproject kan niet met goed fatsoen worden afgevinkt en het deelnemersveld is gereduceerd tot een clubje ‘wij van WC Eend’. De uitkomst staat dan bij voorbaat vast, maar de politiek is op de hoogte van de afwezigheid van burgers.

Uitkomsten kunnen prullenbak in

De uitkomsten van het traject kunnen dan ook rechtstreeks de prullenbak in. Eigenlijk zijn er maar twee mogelijkheden om het overleg met de burgers vlot te trekken. Een frisse nieuwe start, waarbij wel oog is voor de belangen van omwonenden, of het geheel afblazen van het nieuwe luchthavenbesluit.

Dat laatste lijkt het meest waarschijnlijk, nu steeds meer partijen in de Rotterdamse gemeenteraad sluiting van het vliegveld overwegen om er een groene woonwijk op te bouwen. Naar schatting kunnen daar zo’n 10.000 broodnodige woningen worden gerealiseerd in een parkachtige omgeving.

Mogelijk nog belangrijker is dat sluiting in omliggende buurten leidt tot ruimte voor nog eens tienduizenden woningen extra. Die kunnen nu niet worden gebouwd vanwege de geluidsoverlast.

Bron: SchipholWatch 20 februari 2022