Dossier "Luchthavenbesluit'

Rotterdam The Hague Airport dient over een 'Luchthaven Besluit' te beschikken. Deze wordt verstrekt door de minister van I&W.
De aanvraag hiertoe dient de betreffende luchthaven zelf te doen nadat tal van formele procedures zijn doorlopen. Helaas schort het in de uitvoering van de procedures en loopt de luchthaven jaren achter op schema.

Image

AD OnlineBoosheid over Rotterdam Airport: ‘Het is soms een hel’

Omwonenden én raadsleden hebben zware kritiek op Rotterdam The Hague Airport. De luchthaven wil meer vliegbewegingen, tot woede van bewoners, en de raad vindt dat de mening van de omwonenden niet serieus is genomen.

Er is wel vaker emotie in de Rotterdamse raadzaal, maar tranen zijn zeldzaam. In een debat over de toekomst van Rotterdam The Hague Airport, waar twintig bewoners mochten inspreken in de raadzaal, gebeurde het woensdag wel. ,,Ik schiet vol, sorry, ik ben zo boos”, zei één van hen, een vrouw uit Vlaardingen, die onder de aanvliegroute woont. ,,Soms is dat de hel. In de tuin moet je stoppen met praten, ’s avonds laat houdt het me wakker. Ik wil slapen. Maar keer op keer blijkt de lobby van de luchtvaart machtiger dan de burger.”

Aanleiding voor het debat: de resultaten van een langdurige dialoog tussen alle betrokkenen over de toekomst van Rotterdam The Hague Airport, met onder meer de grote luchtvaartmaatschappijen én bewonersvertegenwoordigers. Het idee was om met een voorstel te komen dat de goedkeuring van alle betrokkenen kreeg - maar dat mislukte jammerlijk. De twee Rotterdamse bewonersvertegenwoordigers stapten zelfs uit het overleg, en gisteren legden ze de raad uit waarom.

We verliezen door trucjes

,,Er was manipulatie en minachting van omwonenden”, zei een van hen, Hans Schendstok. ,,We hadden geen enkele invloed. We krijgen meer herrie, we verliezen, er worden trucjes toegepast.” De ander, Dirk Breedveld: ,,Onervaren burgers staan tegenover keiharde, ervaren onderhandelaars, zoals de baas van Transavia. Je wordt van tafel geblazen.”

‘Dat is een sprookje’

De angst van de bewoners is dat de overlast alleen maar erger wordt: Rotterdam The Hague Airport wil, zo is de conclusie na het participatietraject, nog meer gaan vliegen. Door met stillere toestellen te gaan werken, wil de luchthaven fors meer vluchten mogelijk maken: groei zonder hinder, dus.

Maar daar geloven de bewoners niets van. ,,Dat is een sprookje”, zei Breedveld. ,,Het gemiddelde geluid van die vliegtuigen daalt wat, maar het opstijgen blijft evenveel herrie maken. En dáár hebben wij last van. Als er dan duizenden vluchten per jaar bijkomen, krijgen wij alleen maar meer overlast.”

De plannen zijn nog voorlopig. Als ze later dit jaar definitief worden, gaan ze naar minister Harbers (Infrastructuur), die uiteindelijk een luchthavenbesluit moet voorleggen aan de Tweede Kamer. De gemeente Rotterdam kan de aanvraag van de luchthaven onderschrijven, maar ook een afwijkende zienswijze indienen.

‘De luchtvaartlobby lacht zich dood’

Die gedachte leeft bij steeds meer partijen, mede vanwege de mislukte participatie. ,,Dit is zo ver onder de maat dat ik zeg: onder dit verhaal moeten we onze handtekening niet zetten”, zei CDA-raadslid René Segers-Hoogendoorn. ,,De luchtvaartlobby lacht zich dood.”

Zes partijen - GroenLinks, PvdA, Partij voor de Dieren, ChristenUnie, SP en BIJ1 - willen zelfs dat de luchthaven sluit, en plaatsmaakt voor een nieuwe groene wijk. D66 en CDA willen zo ver niet gaan, maar ze willen wel dat wordt onderzocht wat de gevolgen zijn als de luchthaven krimpt in plaats van groeit. De raad vraagt al langer om zo’n onderzoek, maar dat heeft de luchthaven nog steeds niet laten uitvoeren. Segers-Hoogendorn: ,,En daar ben ik tamelijk link over.”

Twee partijen zijn een stuk positiever over de plannen van de luchthaven: Leefbaar Rotterdam en VVD. Zij vinden dat er ook aandacht moet zijn voor ‘de stille meerderheid’. Bart van Drunen (Leefbaar): ,,De meeste Rotterdammers willen dat het blijft. Wij dus ook. We zijn trots op Rotterdam Airport.”

De raad praat er 2 juni over door.

Bron: AD, 18 mei 2022