Dossier "Luchthavenbesluit'

Rotterdam The Hague Airport dient over een 'Luchthaven Besluit' te beschikken. Deze wordt verstrekt door de minister van I&W.
De aanvraag hiertoe dient de betreffende luchthaven zelf te doen nadat tal van formele procedures zijn doorlopen. Helaas schort het in de uitvoering van de procedures en loopt de luchthaven jaren achter op schema.

Image

Participatietraject RTHANieuwe bom onder het participatietraject

De BTV komt tot constatering dat participatietraject juridisch niet deugt.

Na bestudering van de regelgeving blijkt dat de bewonersdelegatie van meet af aan niet voldeed aan de voorwaarden. De belangen van burgers zijn hierdoor ernstig geschaad.

Onze vereniging stuurde 15 november 2022 aan minister Mark Harbers van Infrastructuur (I&W) hierover een brief.

BTV wijst de minister op het feit dat de Commissie Regionaal Overleg (CRO) niet heeft deelgenomen aan het participatietraject, terwijl dat wel moet volgens de wet. Die schrijft immers voor dat de CRO erop dient toe te zien dat de belangen van alle deelnemers aan de commissie zo goed mogelijk worden behartigd. Door af te zien van deelname is daarvan in dit participatietraject geen sprake geweest van belangenbehartiging. Van enig toezicht was geen sprake, aangezien CRO geen deelnemer was in het traject.

Overleg met achterban verboden

“Bewoners die zitting hebben of hadden in de CRO zijn door de procesbegeleiders wel op persoonlijke titel uitgenodigd. Daarmee kregen zij het instrument in handen om deze bewoners te verbieden tijdens het traject hun achterban te consulteren. Dat instrument is ook ingezet, daarmee zijn de bewoners op achterstand gezet”, aldus de brief.

BTV kwalificeert dit als een ernstige tekortkoming. Bewoners zijn in het traject aan hun lot overgelaten. De drie bewoners uit respectievelijk Rotterdam, Lansingerland en Schiedam zagen zich geconfronteerd met een grote overmacht van vijftien (!) luchtvaartpartijen.

Omwonenden van het vliegveld zijn ook niet meer geraadpleegd bij de totstandkoming van het tussen- en eindrapport. “Omwonenden hebben het eindproduct tot op de dag van vandaag niet mogen inzien. Wij hebben de voorzitter van de CRO gevraagd dat rapport ter beschikking te stellen, maar dat werd geweigerd”, aldus de brief.

“Deze gang van zaken heeft ertoe geleid dat de bewonersvertegenwoordigers van de gemeente Rotterdam zich om ethische redenen genoodzaakt voelden om uit het traject te stappen. De voorzitter van BTV werd uitgesloten van deelname nadat hij weigerde een geheimhoudingsverklaring te tekenen.”

Geen achterban

Volgens BTV zijn de bewonersvertegenwoordigers van Lansingerland en Schiedam niet op legitieme wijze in de CRO terechtgekomen. In de commissie zouden volgens de regels alleen bewoners mogen deelnemen die een bewonersorganisatie vertegenwoordigen. In de gemeenten Schiedam en Lansingerland is dat niet het geval: deze mensen kwamen in het de CRO terecht na een sollicitatieprocedure bij hun gemeenten, zonder dat zij een bewonersorganisatie vertegenwoordigen.

“Dit is niet slechts een formeel gebrek, nu bewoners betwijfelen of deze vertegenwoordigers voldoende deskundig zijn om hun belangen goed te behartigen en of de mensen die onlangs door Lansingerland zijn benoemd wel daadwerkelijk de belangen van omwonenden behartigen, en niet hun particuliere interesses laten voorgaan.”

De twijfel ontstond nadat in Lansingerland twee oud-luchtvaartmedewerkers werden benoemd tot vertegenwoordigers van de bewoners. Een van hen werkte tot vorig jaar bij de Schiphol Groep, de ander is een oud-piloot.

Geen draagvlak

Bij aanvang van het RTHA-participatietraject stelde de minister dat regionaal draagvlak noodzakelijk was om RTHA te kunnen laten groeien.

Nu vastgesteld is dat het participatietraject heeft plaatsgevonden zonder de wettelijk verplichte bewonersafvaardiging, de Gemeente Rotterdam en de Provincie Zuid-Holland het traject als mislukt bestempelen en andere gemeenten rond het vliegveld hebben aangegeven niet achter het eindrapport te staan, ontbreekt het regionale draagvlak volledig.

Niet duidelijk is hoe dit traject nu verder moet. Het eindrapport ademt een en al groei, maar bewoners zijn niet of niet juist betrokken. De minister wil RTHA alleen groei toestaan als daar draagvlak voor is, maar dat is er niet. Mogelijk start het vliegveld een nieuw traject waarin burgers wel volwaardig worden betrokken. BTV-Rotterdam dringt aan op die optie bij minister Mark Harbers.

Download hier de brief aan minister Mark Harbers van Infrastructuur (I&W).