Dossier "Luchthavenbesluit'

Rotterdam The Hague Airport dient over een 'Luchthaven Besluit' te beschikken. Deze wordt verstrekt door de minister van I&W.
De aanvraag hiertoe dient de betreffende luchthaven zelf te doen nadat tal van formele procedures zijn doorlopen. Helaas schort het in de uitvoering van de procedures en loopt de luchthaven jaren achter op schema.

Image

Luchtvaartnieuws

Harbers: Opnieuw uitstel Luchthavenbesluit RTHA

Minister Harbers heeft laten weten dat voor drie regionale luchthavens, waaronder RTHA de vergunning wordt uitgesteld.

Icon Luchthavenbesluit

Het gaat niet meer lukken om voor de luchthavens van Rotterdam, Groningen en Maastricht per 1 januari 2025 een nieuw luchthavenbesluit vastgesteld te hebben, zo heeft demissionair minister Harbers de Tweede Kamer laten weten. De noodzakelijke milieuonderzoeken kosten meer tijd. Zolang er geen nieuw luchthavenbesluit is, blijven de oude regels van kracht.

Dat de milieuonderzoeken meer tijd kosten, komt onder meer door “het onderzoeken van extra alternatieven, de complexiteit van de nieuwe rekenmethode voor geluidbelasting (Doc29) en afstemming met regionale overheden”, aldus Harbers.

In een luchthavenbesluit, een soort vergunning, wordt onder andere vastgelegd hoeveel er op een luchthaven gevlogen mag worden en tussen welke tijden. Zo zal daarin bijvoorbeeld duidelijk worden of Rotterdam The Hague Airport in de toekomst weer mag groeien in het aantal vliegbewegingen in ruil voor vermindering van de geluidsoverlast.

Minister Harbers hoopt nu op vaststelling van de nieuwe luchthavenbesluiten voor de drie luchthavens in de eerste helft van 2025, maar hij sluit niet uit dat het nog langer gaat duren. “Het traject op weg naar de luchthavenbesluiten blijft inhoudelijk, bestuurlijk en politiek complex. Verdere vertraging is niet uit te sluiten.”

Toelichting BTV

Een aantal zaken spelen mee, de genoemde nieuwe rekenmethode (voorheen LdEnm nu Doc29) telt mee, maar de luchthaven heeft nog steeds geen vereiste natuurbeschermingsvergunning. De luchthaven is verplicht een Milieu Effecten Rapportage (MER) te maken en kan dat alleen doen wanneer de natuurbeschermingsvergunning is verstrekt.
Omdat de luchthaven nu al jaren zonder deze vergunning opereert heeft de BTV in samenwerking met de MOB bij de minister van Landbouw geëist dat deze nu gaat handhaven. Dit houdt in dat het vliegverkeer moet worden teruggebracht tot het niveau van 2013 (bijna 11 jaar geleden).

Bron: Luchthavennieuws, 19 december 2023