Dossier "Luchthavenbesluit'

Rotterdam The Hague Airport dient over een 'Luchthaven Besluit' te beschikken. Deze wordt verstrekt door de minister van I&W.
De aanvraag hiertoe dient de betreffende luchthaven zelf te doen nadat tal van formele procedures zijn doorlopen. Helaas schort het in de uitvoering van de procedures en loopt de luchthaven jaren achter op schema.

Image

AD-OnlineAanvraag uitbreiding RTHA uitgesteld

Rotterdam The Hague Airport (RTHA) heeft aangegeven verzoek tot uitbreiding later in te dienen. Zij stellen de aanvraag voor uitbreiding van het aantal vluchten uit om de Milieu Effecten Rapportage (MER) te herzien.

Directe aanleiding is de politieke rel die achter de schermen is ontstaan, toen bleek dat vliegveld Lelystad, die evenals RTHA eigendom is van Schiphol, met misleidende MER-rapportage kwam.

Eén van de details is dat wetenschappers hebben ‘opgebiecht’ dat de geluidscontouren niet worden gemeten, maar worden berekend omdat ze daarmee lagere resultaten bereiken.
RTHA die eveneens onder heerschappij van Schiphol wil uitbreiden gaat hun eigen MER-rapport herzien.

OPLETTEN

Gezien het éénzijdige belang die hier gediend wordt, is het belangrijk de nieuwe rapportage goed te laten narekenen door een onpartijdige. Het systeem dat nu wordt gehanteerd is immers: “de slager keur zijn eigen vlees.” Men moet er op scherp zijn dat de nadelige effecten die nu reeds bekend zijn, niet in een nieuwe rapportage wordt weggepoetst of gewoon uit het script verwijderd.
De verleiding is groot om als belanghebbende dit te doen omdat de het ministerie van Infrastructuur met een tekort kampt aan kundige mensen die ingewikkelde dossiers kunnen doorgronden. Dat zegt Sharon Dijksma (PvdA), die als staatssecretaris liet onderzoeken of het ministerie de complexe Lelystad-Airport-plannen wel aankan.

CONTRA-EXPERTISE

De BTV heeft bij het ministerie een verzoek ingediend voor een contra-expertise. Deze aanvraag is in behandeling.

Bron: Algemeen Dagblad, 22 december 2017

2017-12-22-AD-Uitstel aanvraag RTHA