nosExtra kadootje voor RTHA.

Rotterdam the Hague Airport (RTHA) heeft niet alleen vakantievluchten van Schiphol naar Rotterdam gehaald, maar ook de chaos.

Niet gehinderd door enige vorm van maatschappelijke verantwoordelijkheid schraapt RTHA zo veel mogelijk vakantievluchten naar zich toe. Hierbij vergeten ze gemakshalve dat deze vluchten ook reizigers meebrengt, die gefaciliteerd moeten worden. Maar dienstverlening gaat lastig als de luchthaven recentelijk daarvoor het merendeel van het (ingehuurde) personeel ontslaat. Nu is dat voor dat ontslagen personeel niet zo'n ramp, zij vonden snel beter betaald werk elders.

Met de zelf verkozen ondercapaciteit roept RTHA een chaos over zich af en volgt daarmee moederbedrijf Schiphol in de voetsporen. RTHA ontbreekt het aan visie om het brevet van onvermogen van Schiphol te zien als voorbeeld hoe het niet moet, maar kopieert domweg de fouten.

RV Wachtrij RTHA. Foto: BTV-Rotterdam

Wachtende rij reizigers bij RTHA. Foto: BTV-Rotterdam

Deze chaos versterkt het negatieve beeld over de luchtvaart. Deze was er al jaren bij de omwonenden in een groter worden gebied. Zij hebben immers nooit gevraagd de bulderende, stinkende machines over hun woongebied te krijgen.

Nieuwe slachtoffers luchtvaartbranche

Nieuw is dat de vakantiegangers zelf óók slachtoffer zijn geworden van de luchtvaartindustrie. Reizigers zijn soms tot 7 uur voor vertrek op de luchthaven omdat zij geen vertrouwen hebben in hun maatschappij. Meerderen zijn naar huis gestuurd omdat op RTHA geen vliegtuig kwam om ze op te halen.
Ironisch is dat de reizigers zelf deel zijn van deze chaos. Hoewel de vakantieganger slechts enkele uren wordt geconfronteerd met het onvermogen van deze branche om de zaken goed te regelen, komen velen direct met schadeclaims omat zij hun plezier missen. Vakantiegangers blijken minder tolerant te zijn dan andere slachtoffers. Van omwonenden wordt al ruim 30 jaar tolerantie verwacht. Welke claims mogen omwonenden dan indienen? Zij hebben al decennia geen plezier door de luchtvaartindustrie.

Scheef

Door vliegliefhebbers wordt vaak tegen en over omwonenden van de luchthaven gezegd dat ze dan maar niet hier moet wonen, want dan heb je ook geen last. Los van het feit dat het een onnozel antwoord is, roept het een vraag op. Moet je nu tegen boze reizigers zeggen dat ze dan maar in de rij moeten gaan staan? Een bizarre situatie. De hele situatie wordt door de branche zelf scheef getrokken.

Bizar

Deze zeer onwenselijke situatie toont overduidelijk aan dat de grenzen ruimschoots zijn overschreden.
De luchtvaart stevent af op haar eigen ondergang, maar RTHA wil in vergelijking tot wat er nu vertrekt méér dan verdubbelen in volume. Ja, klanten in de luchtvaartindustrie worden beschouwd als 'volume'. Bizar is dat Rotterdam The Hague Airport nóg meer vliegtuigen wil laten vertrekken, met de 'heilige belofte' dat daardoor de overlast zal verdwijnen.
Is er nog iemand die dat werkelijk gelooft?

Bronnen:
NOS, 25 juli 2022 
Rijnmond.nl, 25 juli 2022