luchtvaaartNieuws“RTHA kan deze zomer geen vluchten overnemen van Schiphol”

Zegt de directeur van het Rotterdam The Hague Airport (RTHA) in de februari-editie van Luchtvaartnieuws Magazine.

Er zijn daarvoor geen slots meer beschikbaar nu de luchthaven volledig hersteld is van de coronacrisis, zegt de directie. Vorig jaar verplaatsten vanwege het reizigersplafond diverse maatschappijen vluchten van Schiphol naar Rotterdam.
De aanleiding tot deze uitspraak was een paniekbericht vanuit de directie van Schiphol. Daar is de personele bezetting nog steeds niet op orde. De directie van onze voormalige Nationale Trots gaf aan dat er vluchten moeten worden geschrapt. In de zomer van 2022 was het ook chaos op Schiphol en konden tal van maatschappijen uitwijken naar elders, waaronder RTHA. Dit jaar kan het dus niet.

Geen vluchtverschuiving meer van Amsterdam naar Rotterdam

Geen verbetering

De vraag is of deze nieuwe situatie voor de getroffen omwonenden een verbetering van leefomstandigheden oplevert. Het aantal vliegtuigen dat voor 2023 gepland staat, blijft ongewijzigd in vergelijking tot top-overlastjaar 2022. Deze planning is voor een vliegveld, dat nog steeds niet over de vereiste vergunningen beschikt, uiterst dubieus te noemen.

Historische rechten?

De uitspraak van de Rotterdamse directie is opmerkelijk. In de luchtvaartbranche schermt men graag met de term ‘historische rechten’. Deze term wordt gebruikt als de onvermijdelijke krimp ter sprake komt, die in de vliegindustrie moet gaan plaatsvinden. Als reactie komt dan steevast de melding dat slots die eerder zijn uitgegeven niet zomaar kunnen worden teruggedraaid omdat de vliegmaatschappijen over verworven historische rechten zouden hebben.
Dit blijkt in de praktijk mee te vallen. Dit is eerder aangetoond doordat de minister op Schiphol aankondigde circa 50.000 vluchten te schrappen. Dit aantal is nagenoeg gelijk aan de volledige capaciteit van RTHA. Nu schrijft de directie van RTHA zelf dat die uitgeweken vakantievliegers niet nog eens hoeven aan te kloppen.
Het is goed om vanuit de branche bevestigd te krijgen dat het terugbrengen van het aantal vluchten in elk geval geen juridisch probleem hoeft te zijn. Het grootste probleem zit in de onwil.
Bron: Luchtvaartnieuws, 3 februari 2023.