Rotterdam The Hague Airport kiest voor “groot” en “veel”

Terwijl de overlastmeldingen tot recordhoogtes komen, doet ‘Zestienhoven’ alsof er niets aan de hand is.

Het Centraal Bureau voor Statistiek maakte melding van bijna 40 procent meer luchtvaartpassagiers in het eerste kwartaal, in vergelijking tot 2022.

Nog steeds worden vakantievluchten tegen afbraakprijzen aangeboden waardoor het voor de hand ligt dat vertierzoekers gretig gebruik maken van het vliegtuig. De vraag naar vliegen wordt op kunstmatige wijze laag gehouden. De burger betaalt met belastinggeld het verlies. De mens in de regio levert er zijn rust en gezondheid voor in en het milieu wordt in versneld tempo om zeep geholpen.

Geen vergunning

Rotterdam The Hague Airport (RTHA) opereert nog steeds zonder vergunning. Het heeft geen natuurvergunning om vuil uit de vliegtuigen te spuiten maar het heeft zelfs geen operationele vergunning; slechts een gedoogvergunning die onder de naam ‘omzettingsregeling’ is verstrekt. Het is volkomen onacceptabel dat de luchthaven gewoon doorgaat met méér mensen te verstouwen en daar steeds vaker ook grotere vliegtuigen voor inzet. Grotere vliegtuigen zijn zwaarder. Deze verbruiken daardoor meer brandstof. De motoren moeten hard werken om het kollossale gewicht in de lucht te krijgen wat dus meer herrie oplevert, meer uitstoof van stikstof en ultrafijnstof, Co2 en een hele reeks aan andere gevaarlijke stoffen.

Niet zonder onze omgeving

Zoals je van een vliegveld mag verwachten, publiceren zij op hun website mierzoete berichten waarin zij willen laten geloven met de omgeving betrokken te zijn en er rekening mee te houden. 

Nieuwe Balans 2023 RTHA

RTHA schrijft “…Als luchthaven willen we onszelf op duurzame wijze verankeren in de regio. Wij kunnen en willen niet zonder onze omgeving. Daarbij zoeken we antwoorden op dilemma’s vanuit draagvlak.”

En verder op: “We zijn ons allemaal bewust van het feit dat een luchthaven impact heeft op onze omgeving(…)vanwege effecten op geluidshinder en luchtkwaliteit.”

Nieuwe balans is: “veel en groot”

Het artikel op de website van RTHA belooft veel goeds. De praktijk is echter anders. 40% stijging in aantal passagiers is bizar. Het draagt nagenoeg niets bij voor de regionale economie maar de bijdrage aan klimaatverandering is kolossaal. Met loze kreten als ‘innovaties’ en ‘verbinden’ moeten de bewoners het doen. Kortom, ze worden geschoffeerd.

Trap na

Dat de directie werkelijk niets geeft om het belang van omwonenden blijkt wel uit een bericht dat zij plaatsten: Donderdag komt een groot vliegtuig die hier zelden komt. Het wordt ironisch een extra opvallend vliegtuig genoemd. Het betreft een Boeing 767-200, met een startgewicht van 204.120 kilo. Vergelijk dit met het gewicht van de standaard herriebakken van Transavia (737) 41.413, dan zie je dat doodleuk een toestel van bijna het vijfvoudige in gewicht wordt toegelaten op een vliegveld dat destijds een doorstart mocht maken onder de voorwaarde dat het een kleinschalig zakelijk vliegveld zou worden. De bewoners krijgen met het bezoek van de oliemagnaat een trap na. Voor wie het interesseert: dit vliegtuig was op de radar niet te traceren, dus naderhand kunnen mensen zeggen dat het ‘officieel’ niet eens op de Rotterdamse luchthaven geweest.

Schermafbeelding "bijzondere vlucht"

Praktijktest?

Is dit een praktijktest geweest om in de toekomst meer van dergelijke toestellen toe te laten? Laten we hopen dat dit nooit zal gebeuren!

De conclusie mag duidelijk zijn: er bestaat een hemelsbreed verschil in wat een luchthaven zégt wat het doet en wat ze in werkelijkheid realiseren. In Rotterdam zegt men “je wordt beduveld waar je bij staat.”

Bronnen: