RijnmondnieuwsBewoners Noordrand Schiedam merken niets van 'baansturing' vliegveld

Een aantal bewoners van de Schiedamse wijken Spaland en Sveapark merken, naar eigen zeggen, niets van de aangekondigde zogenaamde baansturing door Rotterdam The Hague Airport (RTHA).

Door bovengemiddeld vaak voorkomende noorden- en oostenwind, is er de afgelopen maanden meer gebruik gemaakt van landingen over Schiedam. Hierdoor loopt het geluidshandhavingspunt aan de zijde van Schiedam sneller vol dan gepland. Om een overschrijding aan het einde van het gebruiksjaar, wat loopt van 1 november 2022 tot en met 31 oktober 2023, te voorkomen, stelt RTHA vanaf 27 mei baansturing in.

 Laagvliegend vliegtuig | FOTO: BTV Rotterdam

Laagvliegend vliegtuig | FOTO: BTV Rotterdam

Artikel overgenomen van RijnmondNieuws-Schiedam, 10 juni 2023

Wat is baansturing?

Deze term staat in dit geval voor een verplichte start- of landingsroute. RTHA beschikt over 1 start- en landingsbaan. Afhankelijk van de windrichting kan gestart en/of geland worden richting Schiedam, of de andere kant, richting Lansingerland.

Baansturing mei oktober 2023 - (schermafdruk van website RTHA)

Baansturing mei oktober 2023 - (schermafdruk van website RTHA)

Naar opgave van de luchthaven is de windrichting de oorzaak van vele passages over Schiedam/Vlaardingen. Het geluidsmeetpunt dreigt hierdoor snel 'vol te lopen'. Om die reden wordt nu geprobeerd vaker te starten/landen naar de andere kant. Bewoners melden echter dat er nog steeds vluchten over Schiedam komen.

Een nadeel is bij starten dat de tegenovergestelde richting de uitlaat van de zware motoren naar zich gericht krijgt. Hierdoor krijgen de omwonenden het geluid met een zware ronk en grondtrillingen. In veel gevallen is ook de lucht van verbrandde kerosine te ruiken.

Oplossing

Rotterdam The Hague Airport Krimpen? Ja!De oplossing zit 'm niet in het wijzigen van de vliegrichting, maar in de toelating van het type vliegtuig. RTHA heeft na het faillissement eind jaren '80 een vergunning gekregen om een doorstart te maken als kleinschalig zakelijk vliegveld. Het toelaten van grote vakantievliegers staat haaks op de afspraken. De gevolgen zijn overduidelijk merkbaar. RTHA moet terug naar de essentie waar het vergunning heeft gekregen. Wanneer dit economisch niet rendabel is, dient het de tarieven aan te passen. Alleen met kleinschalig zakelijk vliegverkeer kan de luchthaven binnen de geluidsgrenzen blijven.

Bron: Schiedamsnieuws.nl, 10 juni 2023.