Vliegende herriehufters
Hoera! Wethouder Karremans treedt op tegen herriehufters! Hierrr…. met die meetpaal!
Foto: iStock.com/Jatuporn Tansirimas
Deze week werden duizenden wijkbewoners blij verrast door de maatregelen die wethouder Karremans (VVD) tegen de niet aflatende stroom van knallende, brullende, dreunende en bonkende auto’s en motoren in de buurt, afkondigde. Hij noemde in de diverse journaals al die herriebakken terecht “bloedirritant”. En om de daad bij het woord te voegen werd er een meetpaal in gebruik genomen met een waarschuwingsbord en een camera. Maak je meer dan 83 dB herrie, dan riskeer je straks een fikse boete van € 280,00. Want al die asociale rotherrie is nergens voor nodig. Wow, wat een goed plan en wat een daadkracht tegen die herriehufters. Laat ze maar voelen wat ze aanrichten met die onnodige herrie. Mijn steun heeft u!
AD, 19 augustus 2023: "Herriehufters"
Ik zou zeggen direct doorpakken, wethouder Karremans. Er zijn 3 wijken waar ze enorm veel last hebben van herriehufters, die de 83 dB, die u al eigenlijk te veel vindt, vaak met 100-400% overschrijden. Dat is dag in en dag uit, maar ook ’s nachts! De wijken zijn Schiebroek, Hillegersberg en Overschie. Daar tikken tussen de 70 en 170 herriebakken per etmaal fors boven die 83 dB aan. Mensen liggen er wakker van en ergeren zich rot. Verder schreef de GGD er al over dat tienduizenden mensen, maar vooral kinderen, er last van hebben. DCMR noteerde vorig jaar maar liefst ruim 113.000 herriemeldingen. Het is de hoogste tijd om daar iets aan te doen. En omdat het zoveel herrieschoppers zijn kan het ook nog mooi zijn voor de overheidskas, waar heel leuke dingen voor de burgers kunnen worden gedaan. Een snel rekensommetje leert toch dat het tenminste om €7.500.000,- per jaar kan gaan. Ik zou zeggen: dat is toch een no brainer. Hierrrr met die meetpaal. Hup, naar die drie zwaar getroffen wijken.
Er is maar één klein dingetje. De herrieschopper heet vliegveld Zestienhoven. Daar komt al die herrie vandaan, dag in dag uit. Maar daarbij ook nog eens een hoop luchtvervuiling. Dat is wel een complicerende factor. Maar wethouder Karremans kennende weet hij daar vast wel een snelle en daadkrachtige oplossing voor te vinden. De wijken kijken heel erg uit naar die herrie verminderende maatregelen om die vliegende ‘herriehufters’ aan te pakken. Stel de wijkbewoners niet teleur!
Alfred Blokhuizen
Voorzitter BTV Rotterdam Airport
Bron: AD, 19 augustus 2023
Éen van de berichten in de regio over dit onderwerp:
Herrie maken in Rotterdam levert nu waarschuwing op, straks krijg je 280 euro boete
Hard optrekken, de uitlaat even lekker laten knallen. Rotterdam is klaar met dit soort verkeersaso's en start samen met de gemeente Amsterdam iets nieuws: geluidsmeters met bijbehorend waarschuwingsbord. Volgens wethouder Vincent Karremans is het bedoeld als bewustwording. "Ik ben niet naïef, ik weet dat er gasten zijn die het stoer vinden om extra geluid te maken bij zulke meters." Daarom moet er in de toekomst ook daadwerkelijk 280 euro boete uitgeschreven gaan worden.
De GID's (Geluid Informatie Displays) staan op vier plekken in Rotterdam. Ze zijn onderdeel van de Verkeersaso Aanpak. Deze aanpak is in 2021 is gestart door de gemeente Rotterdam in samenwerking met de politie en het Openbaar Ministerie om geluidsoverlast door verkeer in de stad aan te pakken.
In de stad zijn geluidsmeters met bijbehorende waarschuwingsborden geplaatst. Foto: Gemeente Rotterdam
Bewustwording en testen
"Een van de belangrijkste dingen waar we nu op inzetten is bewustwording", legt Vincent Karremans, wethouder Handhaving, Buitenruimte en Mobiliteit uit. "Ik ben niet naïef, ik weet dat er gasten zijn die het stoer vinden om extra geluid te maken bij zulke meters. Maar we willen wel die bewustwording creëren dat de consequentie daarvan in de toekomst een boete van 280 euro kan zijn."
"Ik ben weleens mee geweest bij een handhavingsactie tegen geluidsoverlast en heb toen gepraat met de overlastgevers. Als ik ze dan vraag: 'Zou je dit ook nog doen als je weet dat er een risico is dat je een boete krijgt van 280 euro?' Dan krabben ze zich even achter hun oor. Want dat vinden ze toch wel veel geld."
"Daarnaast is dit ook bedoeld als een testfase", gaat hij verder. "We verzamelen met die microfoons op dit moment data om uiteindelijk precies te kunnen zien hoe hoog de pieken van geluidsoverlast zijn, op welk moment van de dag dat is en waar de meeste geluidsoverlast plaatsvindt."
Handhaving
Beboeten op basis van geluidsmeters kan nu nog niet, benadrukt Karremans. Het is aan het Openbaar Ministerie om daar een bevoegdheid voor te geven. "De testfase is er dan ook voor bedoeld om duidelijker in beeld te krijgen hoe de flitsers precies moeten worden afgesteld zodat alleen overmatig geproduceerd geluid wordt opgevangen en geregistreerd. Op basis van die verzamelde gegevens is het uiteindelijke doel om met geluidsflitsers te gaan handhaven."
Bron: Rijnmondnieuws, 11 augustus 2023