Duitsland gaat vliegen duurder maken.

Dit biedt ook kansen voor de Nederlandse Staatskas.

BTV vliegtuig en trein icon

In Duitsland heeft de overheid heeft aangekondigd de vliegtax te verhogen. Eerdere plannen om belasting te heffen over kerosine zijn door de nieuwe belastingverhoging van tafel.

Sinds 2011 kent Duitsland al een vliegtax. Voor ieder ticket moet tussen de 12,73 euro en 58,06 euro aan belasting worden betaald. De heffing levert de Duitse staat ieder jaar grofweg een miljard euro op. De aankomende belastingverhoging zou de staatskas tot 580 miljoen euro per jaar extra moeten opleveren.

De hoogte van de extra belasting wordt verschillend op basis van reisafstand, zodat de opbrengsten overeenkomen met die van de eerder overwogen belasting op kerosine. Hoeveel reizigers vanaf volgend jaar moeten bijbetalen vanaf Duitse luchthavens is nog onbekend.

Er is forse kritiek op de verhoging van de vliegtax. Zo maakt bijvoorbeeld easyJet bezwaar dat transferpassagiers, privévluchten en overheidsvluchten een vrijstelling krijgen voor de nieuwe heffing.

Nederland

In Nederland wordt vanuit de branche uiteraard ook bezwaar gemaakt tegen elke vorm van belasting op het vliegen. Het argument is dat de Nederlandse reiziger zou uitwijken naar bijvoorbeeld Düsseldorp. De BTV is van mening dat, nu Duitsland de staatskas tot 580 miljoen per jaar kan vullen ten laste van deze vervuilende reisvorm, de weg in Nederland open ligt om dit nu ook te doen. Het stimuleert uiteraard het reizen per trein voor de kortere afstanden. De kosten voor extra infrastructuur voor de trein kan uit de te heffen luchttvaartbelastingelden worden bekostigd.

Bron: UpintheSky, 20 december 2023