
Fragment van mogelijk toekomstige toepassing van (zelfrijdende) elektrische metrobussen in Stadswijk Noorderbos, dat zou moeten komen op de plaats van huidig vliegveld.
Rotterdam The Hague Airport (RTHA) profileert zich graag als koploper in duurzaamheid binnen de luchtvaartsector. Ditmaal met de introductie van twee elektrisch aangedreven, zelfrijdende bussen die de shuttleverbinding verzorgen tussen metrostation Meijersplein en het vliegveld.
De bussen – die rijden als buslijn 533 – zijn volledig elektrisch. Voor de duidelijkheid: ze zijn geen eigendom van de luchthaven zelf, maar worden geëxploiteerd door de samenwerkingspartners RET en DAM Shuttles. Hoewel de voertuigen autonoom rijden, is er nog altijd een chauffeur aan boord die kan ingrijpen wanneer dat nodig is. Dit laat zien dat de technologie zich nog in de testfase bevindt.
Echt nieuw is dit soort voertuig overigens niet. Al sinds het einde van de vorige eeuw rijden er in het Rotterdamse zakendistrict RIVIUM autonome shuttlebussen op een veel drukker traject. Die voertuigen zijn bovendien wél volledig zelfrijdend en onbemand — in tegenstelling tot de exemplaren die nu op RTHA worden getest.
Marginale duurzaamheidsslag
Deze shuttle wordt gepresenteerd als een welkome verbetering in de ‘last mile’-mobiliteit en als een interessante technologische pilot voor de regio. Toch moet worden benadrukt dat deze maatregel slechts een marginale bijdrage levert aan duurzaamheid, aangezien niet de pendelbus maar het vliegverkeer de belangrijkste bron is van CO₂-uitstoot en andere vormen van milieubelasting rond de luchthaven. De manier waarop RTHA duurzaamheid naar buiten toe communiceert, wekt de indruk dat het vliegveld een brede vergroening doormaakt, terwijl harde maatregelen tegen de schadelijke emissies van vliegtuigen vooralsnog uitblijven.
Juist in deze context is het waardevol om te verwijzen naar het integrale ruimtelijke en mobiliteitsplan van BTV: de voorgestelde nieuwe woonwijk “Stadskwartier Noorderbos”
Dit plan beschrijft hoe duurzame mobiliteit — waaronder volledig elektrische en autonome vervoersmiddelen — een cruciaal onderdeel vormt van een toekomstgerichte gebiedsontwikkeling op de plek van het voormalige vliegveld. Daarbij gaat het niet alleen om een beperkte shuttle, maar om een bredere transformatie waarin woningen, groen, werk en slimme mobiliteit samenkomen..
Nuttig na sluiting luchthaven
De zelfrijdende elektrische shuttle is een stap in de goede richting. Maar echte verduurzaming vraagt om integraal denken en moedige keuzes. Dat betekent ook nadenken over de rol en toekomst van het vliegveld.
Onlangs is de motie ‘Investeren is anticiperen’ aangenomen door de gemeenteraad van Rotterdam, deze onderstreept dat innovatieve mobiliteitsoplossingen horen thuis in een groter plan dan vakantiegangers afleveren op een vliegveld. Denk in dit kader aan een plan voor een leefbare en klimaatbestendige regio.
Het is niet ondenkbaar dat Rotterdam The Hague Airport (RTHA) wordt gesloten. Het vliegveld is al jaren verlieslijdend en werkt bovendien zonder de benodigde vergunningen. Sluiting zou ruimte maken voor een groene, duurzame woonwijk. Daarom is het goed dat de nieuwe, stille shuttlebussen nu getest worden. Zo kunnen ze straks ingezet worden in de toekomstige wijk 'Stadskwartier Noorderbos'. Dit draagt in veel hogere mate bij aan een écht duurzame regio, die door het grotendeels sluiten van het vliegveld een veel betere toekomst tegemoet gaat.
Bron: website RTHA