
In een plan dat door stedenbouwkundigen van ZieglerBranderhorst gedoopt is tot StadskwartierNoorderbos, komen er woningen en recreatie én waterbufferzones op de locatie van het huidige vliegveld. Hiermee wordt gelijktijdig aan meerdere doelstellingen gewerkt.
GroenLinks-PvdA, in de peilingen bijna de grootste partij van Nederland, wil regionale vliegvelden opofferen voor natuur en nieuwe woonwijken. Wat zijn de gevolgen voor Rotterdam The Hague Airport als de partij van Frans Timmermans straks een dikke vinger in de pap heeft?
Is dit een nieuw geluid?
Zeker niet. De roep om sluiting van de luchthaven klinkt al decennia. Omwonenden, klimaatactivisten en politieke partijen plaatsen vanwege geluidsoverlast, milieueffecten en toenemende woningnood al geruime tijd vraagtekens bij het nut en de noodzaak van het vliegveld aan de rand van Rotterdam. Toenmalig GroenLinks-leider Jesse Klaver opperde in 2021 een wijk van 10.000 woningen te bouwen op de plek van Rotterdam The Hague Airport (RTHA), inclusief een groot park. In 2019 lanceerde Bewoners tegen Vliegtuigoverlast (BTV) een plan om het vliegveld te veranderen in Rotterdam Central Park.
Is een eventuele sluiting een groot verlies voor stad en regio?
Niet volgens de economen die vorig jaar in opdracht van de BTV en klimaatorganisatie Urgenda verschillende toekomstscenario’s onderzochten: voortzetting, inkrimping tot een zakenvliegveld, en sluiting, gevolgd door het ontwikkelen van een nieuwe stadswijk met 12.500 woningen. Die laatste optie kwam als beste uit de bus: er ontstaat ruimte voor woningen, een waterberging en een gezondere leefomgeving. Als de gemeente de erfpacht afkoopt en het gebied ontwikkelt, levert dat volgens de economen bovendien honderden miljoenen euro’s op.
Nu zet een grote landelijke partij de sluiting van regionale vliegvelden in haar verkiezingsprogramma. Is dat een game changer?
Voorzitter Alfred Blokhuizen van de BTV is vooral blij dat het onderwerp eindelijk op de landelijke agenda staat. „In de Rotterdamse gemeenteraad en de Provinciale Staten werd ons plan weggehoond door rechtse partijen, maar straks heeft misschien wel de grootste regeringspartij dit in haar verkiezingsprogramma staan. We zijn als vereniging trots dat het landelijk wordt opgepakt. Het is voor iedereen beter als het vliegveld sluit en plaatsmaakt voor een woonwijk. De luchthaven maakt nu alleen winst door parkeren en de verhuur van gebouwen. Met vliegen worden zware verliezen geleden. Qua werkgelegenheid zouden er 1800 fte’s verdwijnen. Dat is veel, maar in Rotterdam staan zo’n 30.000 vacatures open. Daar moet je het tegen afzetten.”
Wat zou een politieke meerderheid vóór sluiting van regionale vliegvelden voor Rotterdam betekenen?
RTHA zal niet van de ene op de andere dag gesloten worden. Voordat de start- en landingsbaan plaatsmaakt voor woningen zijn we waarschijnlijk vele jaren en juridische procedures verder. „Maar groei is dan in elk geval uitgesloten”, zegt Blokhuizen. „De luchthaven lijdt dan nog jarenlang verlies en dat vinden de provincie en de gemeenten niet leuk. Waarom zou je het open willen houden als er geen economische waarde meer is?”
Wordt dit plan breed gedragen?
Dat is zeer de vraag, want veel Rotterdammers vinden het fijn dat ‘Zestienhoven’ zo dichtbij is. Het vliegveld is lekker klein en de afhandeling verloopt sneller dan op drukke luchthavens. In 2023 vroeg de gemeente inwoners of zij het belangrijk vonden dat Rotterdam een eigen luchthaven heeft. Daarop antwoordde 59 procent ‘ja’, en 28 procent ‘nee’. De twee grootste fracties in de stad, Leefbaar Rotterdam en de VVD, willen het vliegveld behouden. Zij vrezen dat sluiting slecht is voor het vestigingsklimaat en toerisme.
Wat vindt Rotterdam The Hague Airport zelf van het plan?
,,Wij reageren niet op verschillende, individuele verkiezingsprogramma’s van politieke partijen”, zegt een woordvoerder. ,,Voor Rotterdam The Hague Airport geldt dat er geen plannen zijn om de luchthaven te sluiten of het terrein voor andere doeleinden te gebruiken.”
Bron: AD, 15 augustus 2025