Het is hoog tijd dat landen die het klimaat serieus nemen de handen ineenslaan en een coalition of the willing vormen om bilateraal belasting te heffen op kerosine.
Het is hoog tijd dat landen die het klimaat serieus nemen de handen ineenslaan en een coalition of the willing vormen om bilateraal belasting te heffen op kerosine. Tijdens de formatie van de nieuwe regering kunnen de partijen een eerste stap zetten.
Want laten we eerlijk zijn: het is onhoudbaar dat de vliegindustrie nog altijd wordt vrijgesteld van een belasting die voor elke automobilist en treinreiziger vanzelfsprekend is.
De luchtvaart is de snelst groeiende bron van CO2-uitstoot. Terwijl burgers worden aangespoord hun huizen te isoleren en minder vlees te eten, blijft vliegen spotgoedkoop door een absurde fiscale uitzondering. Dat vormt een directe bedreiging voor het klimaat. Een kerosinetaks zou de sector eindelijk laten betalen voor de schade die zij veroorzaakt.
Oneerlijke concurrentie
Trein- en busmaatschappijen, automobilisten en vrachtwagenbedrijven betalen allemaal wél accijns en btw op hun energiekosten. Alleen vliegtuigen krijgen een vrijbrief. Dit leidt tot oneerlijke concurrentie: een ticket naar Barcelona kost soms minder dan een treinkaartje naar Brussel.
Een coalition of the willing kan dit scheve speelveld rechttrekken door bilaterale afspraken te maken en zo de luchtvaartsector te dwingen tot eerlijke prijzen.
Het argument dat kerosinebelasting alleen zinvol is als álle landen meedoen, is een excuus om niets te doen. Juist een groep voortrekkers kan de norm zetten. Als Nederland samen met bijvoorbeeld Frankrijk, Duitsland en de Scandinavische landen een begin maakt, ontstaat er druk op andere staten om aan te haken. Zo kan een sneeuwbaleffect ontstaan dat de luchtvaart wereldwijd eerlijker en duurzamer maakt.
Juridisch haalbaar en snel
Een bilaterale belasting is juridisch haalbaar en kan relatief snel worden ingevoerd. Landen kunnen onderling afspreken dat vluchten tussen hun luchthavens onder de regeling vallen. De opbrengsten – in Nederland alleen al potentieel zo’n drie tot vier miljard euro per jaar – kunnen worden ingezet voor klimaatmaatregelen, investeringen in internationale treinverbindingen en de ontwikkeling van duurzame alternatieven voor kerosine. Of om een van de andere talloze problemen in onze samenleving op te lossen.
Het vergt lef om de luchtvaartlobby te trotseren. Maar de tijd van uitstel is voorbij. Burgers zien de klimaatcrisis dagelijks dichterbij komen: hittegolven, overstromingen, bosbranden. Zij verwachten dat hun regeringen handelen. Een coalition of the willing laat zien dat er wél politieke leiders zijn die durven kiezen voor het algemeen belang boven de privileges van een sterk vervuilende sector.
Landen die vooruit willen
Een kerosinebelasting is geen radicale maatregel, maar een logische stap richting een eerlijker en duurzamer samenleving. Het is tijd dat landen die vooruit willen, elkaar vinden in een coalition of the willing. Samen kunnen zij de luchtvaart eindelijk laten betalen voor de werkelijke kosten – en zo de weg vrijmaken voor een toekomst waarin vliegen niet langer een vrijbrief is om het klimaat te schaden.
De formatie van de nieuwe regering biedt een unieke kans om koers te zetten richting zo’n eerlijker en duurzamer toekomst. Terwijl de onderhandelaars Rob Jetten (D66) en Henri Bontenbal (CDA) zich buigen over de inhoud van het regeerakkoord, mag deze maatregel niet ontbreken: neem het initiatief tot deze internationale coalition of the willing rond kerosinetaks.
Bron: SchipholWatch, 25 november 2025