De druk op de vliegindustrie neemt toe: bewoners lijden onder lawaai en ultrafijnstof, het klimaat lijdt onder de enorme CO2-uitstoot, en de politiek begint eindelijk te luisteren naar de roep om krimp. In plaats van maatregelen te nemen, komt de sector met een glimmende propagandacampagne.
Onder het mom van “steeds slimmer vliegen” probeert de Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers (VNV) samen met de rest van de luchtvaartlobby omwonenden en politici een rad voor ogen te draaien. Het gepresenteerde tienpuntenplan belooft duurzaamheid en hinderreductie, maar bij nadere inspectie blijkt het een doorzichtige poging om onbeperkte groei te rechtvaardigen – ten koste van omwonenden en het milieu.
Het plan barst van de ambitieuze targets. ‘Duurzame’ aviation fuel (SAF) tot 14 procent in 2030, boven de EU-norm van 6 procent? Klinkt indrukwekkend, maar SAF is nog steeds schaars, extreem duur en lost problemen als ultrafijnstof, stikstofuitstoot en lawaai helemaal niet op. Het is een druppel op de gloeiende plaat, terwijl de sector ondertussen vasthoudt aan groei.
Herhaling van zetten
Dan de beloftes over stiller vliegen: 48 procent minder geluidshinder overdag en 43 procent ‘s nachts in 2030 ten opzichte van 2023, met tussendoelen zoals 20 procent minder ernstig gehinderden overdag in 2026. Dit is een herhaling van zetten.
Al decennia horen we dezelfde verhalen over stillere vliegtuigen en operationele verbeteringen – denk aan het mislukte Aldersakkoord en het “schoner, stiller, zuiniger”-plan van KLM-baas Marjan Rintel. Nieuwe toestellen zijn soms iets stiller, maar door de enorme toename in vluchten blijft de overlast voor miljoenen omwonenden groeien.
En wat te denken van de verhoging van tarieven voor lawaaiige vliegtuigen? Dat klinkt goed, maar in de praktijk verandert er weinig zolang groei prioriteit heeft.
Vliegers overal tegen
Het plan pleit ook voor meer internationale treinen als alternatief voor korte vluchten, maar tegelijkertijd wordt elke beperking op Schiphol afgewezen. Nachtsluiting? Absoluut niet, want “schadelijk voor de economie” en vluchten zouden uitwijken naar het buitenland. Nationale vliegbelasting? Tegen, want dat leidt tot banenverlies en concurrentievervalsing.
In plaats daarvan alleen Europese of globale maatregelen – die er maar niet komen, zodat de sector ondertussen doorgroeit.
Andere punten, zoals minder afval, innovaties met waterstof en elektrisch vliegen, en betere arbeidsomstandigheden, zijn mooie bijzaken die de kern niet raken: de sector wil geen krimp, geen echte hinderbeperking, maar wel alle voordelen van een mainport-status op Schiphol.
De campagne geeft geen onafhankelijke visie, maar is pure en harteloze lobby. De boodschap is duidelijk: vliegen blijft onmisbaar voor de economie, en elke beperking is slecht voor Nederland. Intussen worden echte oplossingen zoals strenge nachtsluitingen, forse krimp en prioriteit voor leefbaarheid afgewimpeld als “onwijs” of “schadelijk”.
Verdediging status quo
De sector schermt met enquêtes dat 77 procent van de Nederlanders positief is over vliegen, maar negeert de groeiende weerstand onder direct getroffenen en de roep om balans. Dit plan is geen actieagenda voor duurzaamheid, maar een verdediging van de status quo: groei boven alles.
Slimmer vliegen is een duurbetaalde afleidingsmanoeuvre vol groene praatjes zonder bite. In plaats van loze beloftes over percentages en toekomstige innovaties, hebben omwonenden (en de natuur en het klimaat) nú behoefte aan concrete krimp, nachtsluitingen, strenge hinderbeperkingen en een verschuiving naar treinverkeer voor korte afstanden.
Wij zeggen: geloof niet in deze lobbypropaganda. Eis echte maatregelen die de leefbaarheid en het klimaat beschermen. Samen staan we sterk tegen de overlast. Deel dit artikel als je ook genoeg hebt van deze misleidende campagnes. Voor een leefbare toekomst zonder eindeloze groei van het vliegverkeer!
Bron: SchipholWatch.nl, 8 december 2025.