GroenLinks-LogoKrijgt Rotterdam Airport ongeoorloofde Staatssteun?

Een zeer interessante vraag van GroenLinks en SP. De luchtvaart wordt al jarenlang fiscaal voorgetrokken met diverse vrijstellingen van belastingen. Geen accijns over kerosine, geen BTW op tickets.

Dit is ooit bedacht in een periode dat men nog aan nam dat vliegen goed voor de economie is. Die tijd ligt inmiddels ruim achter ons en steeds vaker blijkt dat het hebben van een vliegveld juist economische ontwikkeling in de weg staat. Uiteraard meldt het vliegveld dit nooit, maar wil een stad een Metropoolfunctie krijgen, zoeken nieuwe bedrijven en bewoners naar rust en ruimte. Een vliegveld slokt beiden op.

 

OMWONENDEN BETALEN DE PRIJS

Groenlinks en SP vragen zich af of deze economische inbreuk en overweldigende overlast die de aanwezigheid voor de regio genereert wel op juiste wijze wordt gecompenseerd met een ‘marktconforme pacht’ voor de grond. Het verlies aan woon- en bouwruimte moet immers worden gecompenseerd. Ook blijkt de luchtvaart één van de grootste vervuilers te zijn en zou op gelijke wijze als andere vervuilers moeten worden belast met milieuheffingen.
De prijs voor de overlast wordt nu betaald door de burger.
Wat het vliegveld claimt te bereiken (economisch belang) is al lang verwezen naar het rijk der fabelen. Het vliegveld wordt hoofdzakelijk benut om goedkope vakantievluchten uit te voeren en werkt daarmee actief mee aan het wegsluizen van valuta naar het buitenland.

Als er sprake is van ongeoorloofde staatssteun kan dat leiden tot een flinke naheffing, die mogelijk gevolgen heeft voor de prijzen van vliegtickets voor vluchten van en naar het vliegveld.
Bron: website GroenLinks