RTV-RijnmondOmwonenden waken voor alternatief plan vliegveld

De omwonenden van Rotterdam The Hague Airport (RTHA) zijn blij met het besluit om de helikopters van de politie en het traumateam niet uit te plaatsen. Maar ze waken voor nieuwe stappen van de vliegvelddirectie.

Slechte verliezer

RTHA heeft eerder zichzelf geprofileerd als een slechte verliezer. De signalen zijn duidelijk: de maat is vol en er is geen draagvlak meer vliegtuigbewegingen toe te laten. Directie van RTHA weet echter niet van geen ophouden en manoeuvreert zich in diverse bochten. De methode om burger en politiek te 'schiphollen' is niet ongebruikelijk. Burgers en politiek zijn daarom extra scherp op de vervolgstappen van RTHA, die 100% dochter is van Schiphol.
(lees verder onder de foto)

RTHA

Vakantievluchten dragen niet bij aan de regionale economie; zij zorgen -naast ovelast- wel voor een groot deel van de CO2 uitstoot en ultrafijnstofproductie in de regio.

Geluidsruimte herverdelen

De te verwachten volgende stap is dat RTHA zoekt naar een manier om toegewezen geluidsruimte in twee stukken te ‘hakken’: één voor commerciële vluchten en een afzonderlijke norm voor de helikopterdiensten. RTHA heeft eerder laten doorschemeren in dat zij willen dat alle bestaande geluidruimte aan hen toegewezen wordt. Daarnaast zou een nieuwe norm moeten komen voor de helikopters. Op deze wijze kan RTHA via een list tóch uitbreiden. Dat is geen bespreekbare optie: RTHA heeft in het verleden dezelfde tactiek toegepast en toegewezen gekregen toen de helikopters op RTHA werden gestationeerd. Het is volkomen onterecht dat dezelfde motieven worden gebruikt om de geluidsruimte weer te vergroten.
Overwogen kan worden om de huidige ruimte te verdelen tussen commercieel verkeer en de helikopters. Dat is niet eenvoudig, want als één van de partijen zijn geluidruimte heeft opgemaakt mag die niet meer vliegen. Dat willen beiden niet.

Van groei naar krimp

Niet in dit bericht, maar wel zeer actueel is dat steeds meer partijen de noodzaak inzien een krimpscenario toe te passen. Naast milieuverenigingen, de burgers ziet nu ook de politiek de noodzaak in. Het idee dat een vliegveld goed zou zijn voor de economie is reeds jaren achterhaald. Een groot vliegveld bij een stad wordt steeds vaker gezien als een stoorzender; een ruimtevreter en een vervuiler waardoor het onaantrekkelijk wordt zich in deze regio te vestigen. Veel mogelijke bouwgrond voor woningen worden waardeloos vanwege het vliegveld. Tevens blijkt er veel belastinggeld te worden gemist door eenzijdige regelgeving waar alleen vliegvelden voordeel aan hebben. Het inzicht groeit dat inkrimpen van de pleziervluchten leidt tot betere economie en beter milieu.

Bron: TV Rijnmond, 12 december 2018