nlenfrde

Rijnmondnos36.000 klachten over vliegtuigherrie van Rotterdamse luchthaven

Aantal klachten meer dan verdriedubbeld.

Er is van mei tot en met juli meer dan drie keer zoveel geklaagd over herrie van Rotterdam The Hague Airport als in dezelfde periode vorig jaar. Dat blijkt uit een rapportage van de Milieudienst Rijnmond (DCMR).
Het aantal klachten over vliegtuigherrie nam toe tot bijna 36 duizend, terwijl er vorig jaar van mei tot en met juli ruim 11 duizend keer werd geklaagd.
Dat er veel meer alarm is geslagen, komt door het toegenomen aantal vluchten. Het was deze zomer extra druk op het vliegveld, omdatrapportage van de Milieudienst Rijnmond er vluchten werden overgenomen van Schiphol.

Bron: Rijnmond, 24 september 2022


Veel meer klachten over geluidsoverlast Rotterdam The Hague Airport

Het aantal klachten over herrie in de buurt van Rotterdam The Hague Airport is in de periode van mei tot en met juli meer dan verdrievoudigd. In totaal kwamen er bij de Milieudienst Rijnmond 35.751 meldingen binnen over geluidsoverlast door vliegtuigen. In dezelfde periode vorig jaar waren dat er 11.318.

Een belangrijk verschil met vorig jaar is dat er toen door corona veel minder gevlogen werd, schrijft de dienst in zijn kwartaalrapportage. Daardoor was het deze zomer veel drukker. Rijnmond wijst er op dat Rotterdam The Hague Airport de afgelopen maanden ook tientallen vluchten heeft overgenomen van overbelast Schiphol.

De toename van het aantal klachten komt ook vrijwel volledig voor rekening van vakantievluchten met grotere vliegtuigen, blijkt uit de cijfers van de Milieudienst. Het aantal meldingen over geluidsoverlast door (trauma- en politie-)helikopters en kleine vliegtuigen bleef gelijk.

Zakenreizigers

Over de toekomst van de luchthaven tussen Rotterdam en Den Haag is al tijden discussie. Omwonenden wijzen er keer op keer op dat Rotterdam The Hague Airport bedoeld was als klein vliegveld voor zakenreizigers en juist niet voor vakantievluchten.

Rotterdam The Hague Airport - Transavia, één van de 'herriebakken'

De Rotterdamse raadsfracties van GroenLinks, PvdA, SP, PvdD en CU/SGP stelden eind vorig jaar een plan op waarin het vliegveld plaatsmaakt voor een groen stadspark met daaromheen tienduizend woningen. De twee grootste partijen, Leefbaar Rotterdam en de VVD, zijn weliswaar tegen sluiting, maar het onderwerp staat hoog op de politieke agenda.

Limiet geluidsruimte

Eerder deze maand werd Rotterdam The Hague Airport op de vingers getikt door Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). De luchthaven is hard op weg om de geluidsruimte voor dit jaar te overschrijden, schreef minister Mark Harbers van Infrastructuur op 12 september aan de Tweede Kamer. Het 'jaar' loopt tot eind oktober en de luchthaven zit op één meetpunt al bijna aan de limiet van de geluidsruimte.

Harbers benadrukte dat het vliegveld snel maatregelen moet nemen om ervoor te zorgen dat het aan de regels blijft voldoen. Als aan het einde van het gebruiksjaar sprake is van een overschrijding, start de ILT een onderzoek. Concludeert de inspectie dat de grenswaarde onterecht is overschreden, dan kan worden ingegrepen.

Bron: NOS, 24 september 2022

Naschrift redactie BTV

Het explosieve toegenomen aantal meldingen van geluidsoverlast gaan over vliegtuigoverlast. Het artikel van de NOS schrijft “De toename van het aantal klachten komt ook vrijwel volledig voor rekening van vakantievluchten met grotere vliegtuigen, blijkt uit de cijfers van de Milieudienst. Het aantal meldingen over geluidsoverlast door (trauma- en politie-) helikopters en kleine vliegtuigen bleef gelijk.”

Directie van de luchthaven heeft juist recentelijk fors ingezet om de geluidsruimte die de maatschappelijke vluchten door (trauma- en politie-) helikopters een eigen ‘geluidsemmer’ te geven. Zij geven deze helikopters juist de schuld van de toegenomen overlast. De luchthavendirectie vindt dat de helikopters het vakantievliegverkeer in de weg zitten en wil door deze scheiding meer geluidsruimte vrij krijgen voor de reguliere vliegtuigen. Eén nachtvlucht, ook van een helikopter, telt voor tien vergelijkbare vluchten overdag. Het idee van RTHA is dus om die tienvoudige ruimte toe te wijzen aan vakantievliegers. Daarnaast zou de nachtrust beperkt moeten worden. Niet vanaf 23:00 uur, maar pas na 02:00 zou de nachtrust moeten ingaan. De ochtend start thans om 07:00 uur, en zou als het aan de directie van RTHA ligt, vervroegd worden naar 06:00.

Dat hiermee de omwonenden per nacht slechts 4 uur relatieve rust krijgen, ziet de directie van RTHA niet als een bezwaar.

De rapportage van de Milieudienst Rijnmond  (DCMR) komt voor de luchthaven op een zeer ongemakkelijk moment. Dit rapport geeft immers klip en klaar aan dat de luchthaven wederom onjuiste informatie gebruikt om hun zin door te drukken.

RV Wachtrij RTHA