Nieuwe StadsbladHinder ook ver van vliegveld vandaan

Ondanks alle beloftes van de luchthavensector zijn vliegtuigen de laatste vijftien jaar niet minder lawaaierig geworden.

Dat heeft de vereniging Bewoners Tegen Vliegtuigoverlast (BTV) gisteravond onder de aandacht van de Schiedamse politiek gebracht.

De BTV wijst berichten af dat vliegtuigen vijftig procent minder lawaai maken. Het ging slechts om 0.9 decibel die voor het menselijk oor niet waarneembaar is. Sinds de wet van Weber uit 1860 weten we dat heel kleine verschillen niet gauw door onze zintuigen worden opgemerkt. aldus de BTV.

"Men heeft het heel vaak over elektrisch vliegen als toekomstige oplossing voor de luchtvervuiling. Elektrisch vliegen is geen oplossing voor grotere luchtvaart over iets langere afstanden. Elektrische vliegtuigen worden te zwaar en ze vliegen veel lager en langzamer. Verder maken de propellers van elektrisch vliegtuigen ook heel veel lawaai." brengt de BTV naar voren.

Nieuwe Stadsblad, 14 december 2022

De regionale belangengroep spreekt de laatste tijd veel in. Voorzitter Alfred Blokhuizen deed dat begin van de maand in het Rotterdamse stadhuis en BTV-bestuurslid Arie den Draak deed dat gisteren in Schiedam. In meer gemeenten wordt onder de aandacht gebracht dat niet alleen de direct omwonenden van Rotterdam The Hague Airport vliegtuigoverlast ondervinden. maar dat bewoners van een veel groter gebied er last van hebben. bijvoorbeeld op IJsselmonde. Voorne­ Putten en Goeree-Overflakkee.

Onzin

De BTV vindt het daarom onzin als voorstanders van de Rotterdamse luchthaven opmerken "dat je dan maar niet vlakbij een vliegveld moet gaan wonen."

Slechts vijf procent is zakelijk verkeer. De rest bestaat uit vakantievluchten. Dat is tegen alle afspraken in.

Bron: Het Nieuwe Stadsblad, 14 december 2022

Gerelateerd: Factsheet Luchthavenbesluit