BNR radioEr kan een streep door de plannen van RTHA

Dit meldt BNR.

Er kan een streep door de plannen van Rotterdam The Hague Airport om verder uit te breiden. Omliggende gemeentes zijn unaniem tegen uitbreidingsplannen, omdat ze de toenemende geluidsoverlast meer dan beu zijn. Ook de gezondheidszorgen en zorgen voor het milieu spelen een belangrijke rol. En dat is een financiële aderlating voor de Nederlandse luchtvaart.

Ondernemersrisico

In een audiofragment met Luchtvaartjournalist Doron Sajet zegt hij de vooral Transavia van deze weerstand het financiële slachtoffer is, want zij hebben nieuwe (grotere) vliegtuigen besteld. En juist dit type toestel is niet welkom. De vraag die je kunt stellen is in dit geval of Transavia (volledige dochter van AirFrance/KLM) niet voorbarig is geweest met het bestellen van nieuwe vliegtuigen. Dit heet in vaktermen ‘ondernemersrisico’. Het was Transavia immers genoegzaam bekend dat RTHA niet over een de vereiste natuurgunning beschikt, en ook al jaren zonder luchthavenbesluit werkt. (Luchthavenbesluit is een soort operationele vergunning). De voortijdige bestelling van extra vliegtuigen door Transavia is tekenend voor de non chalante houding die de luchtvaartindustrie zich al jaren heeft toegeëigend. Het veronderstelt dat het wensdenken van deze industrie altijd wordt ingewilligd, ook al is bekend dat er menselijke grenzen worden overschreden.

 RV Vliegtuig op startbaan RTHA mrt 2022 foto Koen Laureij bron RTHA

Een Transavia toestel stijgt op. Hoe lang zou dat nog kunnen? (Foto: RTHA)

Kringen

Volgens luchtvaartjournalist Doron Sajet zorgt het besluit van de gemeenten voor aardige kringen in de Nederlandse luchtvaart. Hij stelt dat Rotterdam The Hague Airport niet de grootste verliezer in de kwestie is, maar dat vooral luchtvaartmaatschappij Transavia pech heeft. Transavia geldt als de grootste maatschappij op de luchthaven. 'Transavia investeert - net als moederbedrijf AirFrance/KLM - in nieuwe vliegtuigen. Net zoals er op Schiphol wordt gedaan', aldus Sajet. Deze stelling is opmerkelijk, want het is niet Transavia die een operationele vergunning moet aanvragen, maar de luchthaven. Heeft de luchthaven aan zijn grootste klant beloftes gedaan die zij niet kunnen nakomen?

Enorm risico

De gevolgen kunnen verder gaan. RTHA is voor het overgrote deel afhankelijk is van klandizie van één maatschappij, in dit geval Transavia, is dat voor de continuïteit van de luchthaven een enorm risico. Immers, Transavia en AirFrance/KLM zijn zeer nauw aan elkaar gekoppeld. Wanneer één van de twee vliegmaatschappijen failliet gaat, bijvoorbeeld omdat het teveel vliegtuigen heeft besteld, dan gaat de andere mee. RTHA, die sowieso geen economische reserves heeft door een ongezonde bedrijfsvoering, zal kort daarna een langdurig beroep moeten doen op moedermaatschappij Schiphol, die financieel garant staat voor hun Rotterdamse filiaal. De vraag is hoe lang Schiphol dit kan bekostigen, want ook deze is afhankelijk van staatssteun.


(indien audiofragment niet start, ga dan naar de website van BNR.nl)

Hoewel luchtvaartjournalist Doron Sajet benadrukt dat de operaties op Schiphol veel groter zijn, stelt hij dat Schiphol door de bezwaren tegen de uitbreiding van Rotterdam The Hague Airport indirect een tik op de neus krijgt. 'Schiphol wil immers ook uitbreiden.'

Invloed gemeentes

Toch staat de deur nog altijd op een kier voor beide luchthavens. Want waar de omliggende gemeentes van de Rotterdamse luchthaven bezwaar hebben aangetekend, is dat niet leidend in de toekenning van uitbreidingsrechten. Die beslissing ligt uiteindelijk bij het Rijk. Sajet: 'De staat geeft wél de mogelijkheid om zienswijzen in te dienen, dus de gemeentes mogen er wat over denken, over schrijven, noem maar op. Dat mogen omwonenden ook doen en dat wordt wel meegenomen in de verdere besluitvorming.'

Als voorbeeld noemt Sajet de situatie rondom Schiphol, waar bezwaren van de omgeving juist tot een krimp hebben geleid. Hij denkt dan ook dat de uitbreidingsplannen van Rotterdam The Hague Airport hetzelfde lot beschoren zijn. 'Het draagvlak is echt afgebrokkeld wat betreft de tolerantie van omwonenden, maar ook van de gemeente.'

Sajet verzuimd te vermelden dat groeiplannen van het Rotterdamse vliegveld aan strenge voorwaarden zijn gekoppeld in de Luchtvaartnota. Bovendien is bepaald dat er regionaal draagvlak moet zijn voor de groei. Deze is hier overduidelijk niet.

Bron: BNR.nl, 13 maart 2023