Dagblad 010Stillere Airbus ook op RTHA; maar geen effect voor omwonenden

Fluittoon en lawaai.

AIRBUS A321neo

Airbus A321neo (afbeelding: Airbus, 2014)

Transavia heeft de nieuwe Airbus A321neo vanaf komend zomerseizoen ook ingepland op een klein aantal vluchten van en naar Rotterdam The Hague Airport. Het gaat om vluchten naar Faro in Portugal en Ibiza en Malaga in Spanje. Door specialisten als Alfred Blokhuizen van de belangenorganisatie BTV wordt gesteld dat het effect van stillere vliegtuigen beperkt is. Hij zegt dat de Airbus een fluittoon maakt bij het landen. "Dat is best irritant en doordringend."

Geen verlaging Decibellen

Blokhuizen denkt niet dat de nieuwe, stillere vliegtuigen zullen leiden tot een verlaging van het aantal decibellen dat zij horen rond Rotterdam The Hague Airport.

Transavia ontving eerder deze maand de eerste A321neo. Op 5 januari staat de eerste commerciële vlucht gepland, van Schiphol naar Pisa. Voorlopig krijgen alle nieuwe toestellen Schiphol als thuisbasis, later volgen pas de regionale luchthavens.

Ook komende zomer zijn de Airbussen alleen op Schiphol gestationeerd. Maar toch zullen enkele vluchten vanaf Rotterdam plaatsvinden. De A321neo vertrekt dan in de ochtend vanuit Schiphol en keert daar in de avond weer terug, maar brengt tussendoor een bezoekje aan Zestienhoven.

Naschrift BTV Rotterdam

Al jaren wordt door de luchtvaartbranche geroepen dat de 'nieuwe generatie' toestellen stiller zouden zijn dan de voorgaande vliegtuigen. De overlast neemt slechts toe.
De Airbus A321neo is voor het eerst gebouwd in 2015. De A321neo is ontwikkeld op basis van het bestaande toestel, de Airbus A321ceo (Current Engine Option). Het voorbeeldmodel waarop de A321neo is gebaseerd, stamde uit het jaar 2010.
We hebben het dus over techniek van 14 jaar geleden dat is geüpgraded. Dit is bepaald niet vernieuwend. De Airbus is groter (langer) dan de Boeing 737 serie, kan daarom meer passagiers vervoeren en weegt hierdoor bij de start duizenden kilo's meer. Deze extra massa moet met meer stuwkracht van de grond worden getild. Hiervoor is de kracht van de motoren vergroot, wat meer brandstof kost. De Airbus A321neo produceert daarmee ook minimaal de gelijke hoeveelheid herrie als de Boeing.
Om de overlast, vervbuiling en verbruik in de statistieken minder ernstig over te laten komen, berekent de vliegindustrie plots met uitstoot per stoel. De vervuiling en uitstoot is echter nooit een 'gemiddelde', maar de som van het totaal.

Bron: Dagblad010, 31 december 2023