The TelegraphOntwikkeling baanbrekend elektrisch vliegtuig gestaakt ...

...omdat de batterijen maar een paar honderd vluchten meegaan.

Ontwikkelaar geeft toe dat elektrisch vliegtuig niet commercieel levensvatbaar is met de huidige technologie.

elektrisch vliegtuig P volt image by Tecnam

Tecnam-RR-P-Volt-Wideroe (image by Tecnam)

De P-volt zal nu moeten wachten tot de technologie van de batterijcapaciteit verbetert voordat hij de lucht in gaat CREDIT : TecnamEen baanbrekende ontwikkelaar van elektrische vliegtuigen heeft de ontwikkeling van zijn nieuwe vaartuig opgeschort nadat hij ontdekte dat de batterijen maar een paar honderd vluchten meegaan voordat ze moeten worden vervangen.

Het Italiaanse Tecnam zei dat het zal stoppen met het maken van het P-volt-vliegtuig , omdat het nu niet het doel kan halen om het vliegtuig tegen 2026 af te leveren.

De snelheid waarmee de batterijen hun lading zouden verliezen, zou de waarde van het vaartuig met negen passagiers aantasten en de commerciële vooruitzichten verpesten, voegde het eraan toe.

Het bedrijf wacht nu op verbeteringen van de batterijcapaciteit en het gewicht, waardoor het propellervliegtuig op een later tijdstip met succes kan worden ontwikkeld.

"Tecnam wil exploitanten de mogelijkheid bieden om rendabel, efficiënt en duurzaam met volledig elektrische passagiersvliegtuigen te vliegen op het gebied van exploitatiekosten, emissies, prestaties, omlooptijden en doorlooptijden," aldus Tecnam.

"Op dit moment gelooft Tecnam dat dit alleen kan worden bereikt door extreem agressief te speculeren op onzekere technologische ontwikkelingen."

Tecnam zei dat de grootste uitdaging de energiedichtheid was van de batterijen die vandaag beschikbaar zijn, die relatief te zwaar zijn voor de hoeveelheid energie die ze kunnen opslaan.
Het probleem werd versterkt door de vraag naar snel opladen om ervoor te zorgen dat de vaartuigen niet voor langere tijd aan de grond werden gehouden. Herhaaldelijk snel opladen kan de capaciteit van een batterij vernietigen. Terwijl de cellen van auto's kunnen worden behouden door ze slechts tot 85 procent op te laden en dit 's nachts langzaam te doen, zou te weinig opladen de energiedichtheid van de krachtbron van een vliegtuig nog slechter maken.

Bij langzaam opladen en onderladen zou de capaciteit van de batterijen in de P-volt onder de 170 wattuur per kilogram komen, aldus Tecnam.

Beperkt aantal vluchten

Zelfs onder deze omstandigheden zouden de cellen slechts een paar honderd vluchten op een bepaalde route meegaan, wat de planning moeilijk zou maken voor commerciële kopers en "exploitanten zou dwingen om de hele opslageenheid te vervangen, met een dramatische stijging van de directe bedrijfskosten".

Ter vergelijking: vliegtuigbrandstof heeft een energiedichtheid van 12.000 wattuur per kilogram en de P-volt onder de 170 wattuur.

Onderzoek van wetenschappers aan de Carnegie Mellon University, gepubliceerd in 2020, suggereerde dat regionale vliegtuigen een energiedichtheid van 500 Wh/kg nodig zouden hebben voor een bereik dat gelijk is aan slechts een kwart van dat van vaartuigen met verbrandingsmotoren.

Fabio Russo, Tecnam's Chief R&D Officer zei: "Het is altijd onze cultuur geweest om samen met klanten en exploitanten haalbare doelen te stellen, en we zijn van plan die belofte na te komen.

"We hopen dat nieuwe technologieën bedrijven eerder vroeger dan later levensvatbaar zullen maken, en we hebben echt vertrouwen in het vermogen van onze partners om zeer waardevolle producten te brengen in de nul-emissie aandrijflijn en energieopslag arena."

Vooralsnog is niet bekend of de vereiste batterijen er ooit zouden komen. Dit heeft natuurkundige beperkingen.

Bron:The Telegraph 15 juni 2023