TrouwDuurzaam vliegen is helaas een sprookje

Een ‘groen’ vliegveld klinkt alsof de luchtvaart aan het verduurzamen is, maar dat is dan alleen op de grond.

Laat je niet begoochelen, schrijft lezer Jennemien van den Esker.

Greenwash

Rotterdam The Hague Airport (RTHA) heeft onlangs een nieuwe accreditatie gekregen voor het verminderen van de CO2-uitstoot van de luchthaven. De luchthaven heeft hierin het hoogste niveau behaald, het zogenoemde ‘Level 5’. Op zijn website staan de projecten beschreven om van de luchthaven een klimaatneutraal en schoon bedrijf te maken, van groene daken tot elektrische voertuigen. Het klinkt allemaal heel ambitieus en duurzaam.

Maar er zit een addertje onder het gras. Er wordt gewerkt aan een duurzame bedrijfsvoering op de grond. Er is weliswaar een onderzoeksafdeling in het leven geroepen, waarin schonere manieren van vliegen worden onderzocht, maar dat is voorlopig toekomstmuziek. De CO2-uitstoot van vliegtuigen blijft onverminderd hoog, ondanks de accreditatie. Ondertussen wordt steeds meer bekend over andere door vliegtuigen uitgestoten stoffen, die op grote hoogte bijdragen aan het broeikaseffect. Ze kunnen een veel groter effect hebben dan CO2.

Omdat het vliegverkeer groeit, neemt de bijdrage van de luchtvaart aan de klimaatcrisis toe, zowel relatief als in absolute cijfers. In 2019 waren er op de luchthaven ruim 16.800 commerciële vluchten van de grote luchtvaart. Na een dip tijdens de coronaperiode waren er in 2022 ruim 15.700 en in 2023 bijna 16.200 vliegbewegingen; bijna terug op het niveau van voor corona.

Zwaardere en grotere vliegtuigen

De luchthaven bij Rotterdam heeft wat betreft passagiers een recordjaar achter de rug. In 2023 werden 2,2 miljoen reizigers geteld, een toename van 5 procent ten opzichte van 2022 en 6 procent ten opzichte van 2019. Meer passagiers betekent zwaardere en grotere vliegtuigen, die meer overlast geven en meer CO2 uitstoten. Én RTHA wil verder groeien.

Kortom: goed dat de luchthaven werkt aan een duurzame bedrijfsvoering op de grond, maar klimaat en milieu zouden pas écht profiteren als het groeimodel niet langer heilig is bij de luchtvaart. Dat RTHA de duurzame initiatieven bij de grondgebonden activiteiten in één adem noemt met de ambitie om klimaatneutraal te vliegen, wekt de suggestie dat vliegen duurzaam is. Reizigers worden hierdoor op het verkeerde been gezet. Duurzaam vliegen is helaas een sprookje.

De luchtvaart draagt door te groeien steeds meer bij aan de klimaatcrisis, maar zou ook een significante bijdrage kunnen leveren aan het oplossen ervan.

Bron: Trouw, 30 januari 2024