AD'Eindhoven' dicht, buren RTHA zien bui al hangen

Met de tijdelijke sluiting van Eindhoven Airport moet een gigantisch aantal vluchten uitwijken naar andere vliegvelden.

Eindhoven Airport foto Eindhoven Airport

Omwonenden van Rotterdam The Hague Airport vrezen het ergste, maar de luchthaven bezweert dat er geen plek is voor extra vluchten. Eindhoven Airport gaat over drie jaar dicht, vanwege werkzaamheden aan de start- en landingsbaan. Defensie, de eigenaar van het vliegveld, wil grootschalige werkzaamheden uitvoeren. Daarbij wordt onder meer een lichtsysteem in de baan aangelegd, waardoor vliegen bij dichte mist ook mogelijk wordt. Binnenkort wordt de definitieve planning bekend. Het betekent dat in die periode ongeveer 17.000 vluchten niet in Eindhoven terechtkunnen.

Uitwijken

Gevolg is dat de vluchten moeten uitwijken naar andere vliegvelden in Nederland. De Bewonersgroep tegen Vliegtuigoverlast Rotterdam Airport is er als de kippen bij om ze te zeggen dat Rotterdam The Hague Airport geen optie is voor de Eindhovense vliegtuigen “Er is geen ruimte. Punt Daar gaan we de luchthaven aan houden. Er is geen geluidsruimte, ze zitten dus al vol",  zegt Alfred Blokhuizen, de voorzitter van de Bewonersgroep tegen Vliegtuigoverlast Rotterdam Airport stellig. .,Het lijkt me niet dat deze geluidsregels worden opgerekt, want als dat gebeurd, is de beer los. Dan kan men iedere keer een reden verzinnen om de geluidsgrenzen op te rekken. Wij gaan daarbovenop zitten en zeer scherp monitoren. Als het toch gebeurt, stappen we naar de rechter."

2024 02 28 AD dreiging overlast door Eindhoven

Taks

Blokhuizen stelt dat Schiphol 'nog lang niet aan zijn taks' zit, maar dat betekent niet dat de vakantievluchten in 2027 dan maar op Schiphol moeten stijgen en landen. “Je moet de overlast niet naar een ander brengen. We moeten met z'n allen gewoon minder gaan vliegen. Laten we aan het klimaat denken en aan de omgeving." Vraag is of het realistisch is dat vakantiegangers het vliegtuig links laten liggen. “Het is realistisch dat mensen ook gaan nadenken of ze altijd met het vliegtuig op vakantie moeten. Moet onze leefomgeving worden opgeofferd voor mensen die op vakantie willen?"

Een woordvoerster van Rotterdam The Hague Airport erkent dat het Rotterdamse vliegveld aan het maximale zit als het om geluidsruimte gaat. Zij erkent ook dat er heel veel speculatie zit als het gaat om het verplaatsen van de Eindhovense vluchten. “Het verkeer op RTHA wordt begrensd door een maximale hoeveelheid geluid die de vliegtuigen per jaar mogen maken, deze hoeveelheid geluid wordt door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bepaald. Op dit moment wordt de volledige geluidsruimte gebruikt, de verwachting is dat dit in 2027 niet anders zal zijn", aldus de woordvoerster. “Er kan niet meer vanaf Rotterdam gevlogen worden. De overlast kan dus niet groter worden. Er is niet meer capaciteit. We moeten binnen de geluidsruimte blijven."

Waar dan heen?

Waar moeten de vliegtuigen uit Eindhoven dan heen? “Dat is een goede vraag.” Jaarlijks heeft 'Zestienhoven' 16.500 vluchten. ,,Die 17.000 van Eindhoven is onze hele jaarcapaciteit." In Schiedam heeft het lokale CDA om opheldering gevraagd bij het gemeentebestuur. “Twee jaar geleden werden er ook al 150 vluchten van Corendon van Schiphol naar Rotterdam The Hague Airport verplaatst. Er moeten vluchten vanuit Eindhoven worden herverdeeld. Ik denk dat je vroeg moet beginnen om daarover te overleggen. Je kunt wel wachten tot 2026, maar je kunt het beter nu doen", aldus raadslid Jaap Pegtel. Hij roept Schiedam op om te gaan overleggen met Lansingerland en Rotterdam.

Bron: AD, 29 februari 2024

Gerelateerd: