AD OnlineMéér vluchten? Onderzoek juist of het minder kan, zegt Schiedam

Geen groei, maar juist minder vluchten bij Rotterdam The Hague Airport. Dit scenario moet ook onderzocht worden, meent de gemeente Schiedam.

De regionale luchthaven wil meer vluchten, maar de overlast voor Schiedammer moet zo veel mogelijk worden beperkt. De weg daarnaartoe ligt nog vól met procedures.

De afgelopen maanden werd in Schiedam heel veel gepraat over de uitbreidingsplannen van de Rotterdamse luchthaven. De aankomst- en vertrekhal van de luchthaven ligt op een steenworp afstand van de jeneverstad. Héérlijk voor de vakantievlieger en de vliegtuigspotter. Er zijn genoeg mensen die genieten van ‘Zestienhoven’. Veel bewoners worden echter ook helemaal horendol van de vliegende kisten vol met toeristen.

Urenlang gesproken

Urenlang werd er aan het Stadserf gesproken over de luchthaven. Door raadsleden, door de wethouder en door bewoners, voornamelijk uit Noord. Begin december deden Schiedammers een beroep op de gemeente: stop alles om de uitbreiding te voorkomen. Bewoners, maar ook raadsleden, wezen daarbij naar de Rotterdamse wethouder Vincent Karremans (VVD).

Karremans je wordt als omwonende net zo wakker

De volgende fase in het proces is nu aangebroken. Iedereen die het wil, kan een zienswijze indienen bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Het ministerie zal naar aanleiding daarvan met een reactie komen. Daarbij is het jarenlange proces nog niet voorbij, maar moet dat uiteindelijk leiden tot een finale klap over de uitbreiding: het luchthavenbesluit. Zet maar in de agenda: dat wordt eind volgend jaar vastgesteld.

Wat Schiedammers ook in hun agenda kunnen zetten, is komende donderdag, 9 februari. Dan is er van 19 tot 21 uur een informatiemarkt in het stadskantoor aan het Stadserf. Belangstellenden moeten zich wel van tevoren aanmelden per e-mail. Medewerkers van Zestienhoven, het ministerie, maar ook vertegenwoordigers van bewoners zijn aanwezig om vragen te beantwoorden. Daarnaast kan iedereen die het wil tot en met woensdag 8 maart net als gemeente een zienswijze indienen tegen de Notitie Reikwijdte en Detailniveau (NRD).

Zondagsrust

De route naar de uitbreiding van Rotterdam The Hague Airport zit vol van dit soort tussenstappen, met procedures waarvan de meeste inwoners vermoedelijk nog nooit hebben gehoord. Klaar voor nog eentje? Want, wat nog boven het vliegveld hangt, is een onderzoek naar de gevolgen van de uitbreidingsplannen voor het milieu: een Milieueffectrapport.

De gemeente Schiedam heeft een reeks aan punten in de zienswijze ingebracht die niet mogen ontbreken in dit milieuonderzoek. Zo zouden de vliegtuigen op zondag pas om acht uur mogen vliegen, in plaats van om zeven uur ’s ochtends. Nog net even wat extra zondagsrust in Schiedam-Noord bijvoorbeeld. Uit dit deel is de meeste weerstand onder de bewoners.

Wachtrij vakantiegangers bij RTHA

Ook belangrijk is dat ‘krimpscenario’ moet worden onderzocht. Dat is tot nu toe nog niet gedaan. Schiedam dringt er op aan dit alsnog moet gebeuren. Schiedam laat dit geluid overigens niet alleen horen. De al eerder genoemde Rotterdamse wethouder Karremans liet eind november van het vorige jaar al weten dat Rotterdam niet meegaat in de plannen van Rotterdam The Hague Airport, juist om de overlast tegen te gaan.

,,Je wordt als omwonende net zo wakker van een vliegtuig dat een paar decibel stiller is’’, zei hij vorig jaar. Karremans reageerde daarmee op het standpunt van het vliegveld. Er zou ruimte ontstaan voor meer vluchten op de Zestienhoven, omdat de vliegtuigen stiller worden. Zonder dat de hinder toeneemt.

Bron: AD, 6 februari 2023.