ADDen Haag moet de letters ‘The Hague’ weg laten halen van vliegveld  

Vliegveldschaamte in Haagse politiek: ‘Ziekelijk dat we een miljoen in de naamswijziging hebben gestoken’.


Den Haag moet de letters ‘The Hague’ weg laten halen van vliegveld Rotterdam The Hague Airport, vindt een aantal partijen. Het plaatsen van die letters kostte in 2010 nog 1 miljoen euro.

Politiek begint langzaam doordrongen te raken dat de luchtvaartindustrie zich alleen kan handhaven middels bluf en subsidie. En, wannéér er winst wordt gemaakt, vloeit deze nauwelijks tot niet terug naar de maatschappij, die dagelijks tol betaald in de vorm van de vervuiling en de overlast die het vliegverkeer veroorzaakt. Grote multinationals als Shell en Unilever hebben de regio verlaten wegens andere zwaarwegende argumenten. De aanwezigheid van dit vakantievliegveld kon deze bedrijven niet overtuigen te blijven.

"The Hague" moet verdwijnen Airport

De tekste "The Hague" zou moeten verdwijnen volgens meerdere polititieke partijen.

Terecht argument

Het is een terecht argument die in de Haagse coalitie wordt aangevoerd om hun naam te laten verwijderen van de gevel van het vliegveld. Ondanks het vele geld dat er in gestoken is, kan een leek narekenen dat met vliegbestemmingen naar Alicante en Malaga maar weinig congresbezoekers naar Den Haag komen. De werkgelegenheid die het vliegveld biedt is afgelopen jaren teruggevallen naar krap 100 personen (part time en full time). Het verwijderen van "The Hague" uit het logo zou een mooi thema zijn voor een campagne in de media. De verwachting is dat het vliegveld (dat bij velen nog steeds bekend staat als Zestienhoven) zal hier vermoedelijk weinig belangstelling voor tonen. Deze kosten hoeven daarom niet nog eens te worden uitgegeven.

Regeringsvluchten

Het feit dat de regering vanaf RTHA (“Zestienhoven”) vliegt strekt nu absoluut niet meer tot aanbeveling, blijkt uit choquerende onthullingen die milieugroeperingen recentelijk deden.

Vliegschaamte

Het AD schrijft verder:
Vliegschaamte is inmiddels een bekend begrip geworden, maar in het Haagse stadhuis lijkt steeds meer sprake van vliegveldschaamte. Een aantal partijen ziet het liefst dat de woorden ‘The Hague’ weer uit de naam van de luchthaven worden weggehaald.

In de volksmond wordt de luchthaven nog vaak Zestienhoven genoemd. Het werd omgedoopt tot Rotterdam Airport en heet inmiddels, met een flinke mond vol, Rotterdam The Hague Airport. Voor die laatste aanpassing heeft Den Haag in 2009 nog flink in de buidel moeten tasten. Er werd richting het vliegveld een lobby gevoerd voor naamsverandering, waarvoor maar liefst 1 miljoen euro werd uitgetrokken.

Liever helemaal laten verdwijnen

GroenLinks wierp afgelopen najaar de vraag op of Den Haag die naam niet weer weg zou moeten halen. Sowieso ziet de partij het vliegveld liever helemaal verdwijnen om plaats te maken voor een woonwijk. Onder meer vanwege de uitstoot van stikstof en CO2 en de geluidsoverlast. ,,Mensen die nu naar Rotterdam The Hague Airport vliegen, associëren onze stad direct met deze negativiteit”, zei GroenLinks-raadslid Hera Butt.

Haar collega Maarten De Vuyst staat daar nu nog steeds achter. ,,De naam mag er wat ons betreft vanaf, omdat er nog steeds vluchten bijzitten zoals naar Londen. De Eurostar-trein rijdt ook vanaf Rotterdam en is amper trager.” Als het aan hem ligt, worden de letters meteen naar station Rotterdam Centraal gereden. Daar kunnen ze de internationale treinreizigers direct doorverwijzen naar het perron waar de trein richting Den Haag vertrekt. Of dat niet zonde van de miljoen euro is? ,,Ik denk dat het al zonde was toen we dat geld erin staken.”

Oliedom

SP-raadslid Lesley Arp noemt het zelfs ‘oliedom’ en ‘ziekelijk’ dat Den Haag in het verleden 1 miljoen euro uittrok om haar naam op een vliegveld te laten prijken. ,,Dat geld krijgen we niet meer terug. Dat vind ik zuur, een gotspe.”

Hart voor Den Haag en de VVD zien er niks in om de naam nu weer terug te wijzigen. ,,We hebben er veel geld ingestoken en het heeft een positieve invloed op Den Haag”, zegt Ralf Sluijs ,,Het vliegveld is alleen maar gegroeid en we willen steeds meer een congresstad worden, dan moet je zakelijk publiek ontvangen.” Bovendien, zo betoogt hij, zijn die congressen belangrijk om de economie van Den Haag veelzijdiger te maken en kan de stad de gasten goed gebruiken om de hotelkamers te vullen die Shell met het vertrek naar Engeland waarschijnlijk leeg achter laat.

"The Hague" moet weg, volgens meerdere politieke partijen - Bron: - AD, 21-01-203

"The Hague" moet weg, volgens meerdere politieke partijen - Bron: - AD, 21-01-203

Vraagtekens bij

Maar daar zetten de andere raadsleden wel vraagtekens bij. De Vuyst van GroenLinks vraagt zich af of de toevoeging ‘The Hague’ daadwerkelijk effect heeft gehad op het aantal bezoekers dat naar Den Haag is gekomen. Hij denkt dat vanuit de vliegbestemmingen Alicante en Malaga maar weinig congresbezoekers naar Den Haag komen.

Daarin vindt hij de Partij voor de Dieren: ,,Ik denk niet dat we er een congres minder om zullen houden in Den Haag”, zegt fractievertegenwoordiger George Ongkiehong. Ook de PvdD ziet de luchthaven het liefst helemaal verdwijnen. ,,Dat kan ook eigenlijk niet anders, gezien de enorme uitdagingen van de klimaatcrisis, de stikstofcrisis en de overlast.”

Bewegwijzering naar RTHA - Foto: Google Streetview

Ongeacht welke naam wordt gebruikt, voor velen blijft het gewoon 'Zestienhoven'. Foto: Google Streetview

Ideaal voor nieuwe wijk

Net als GroenLinks, de PvdD en de HSP, benadrukt ook SP-raadslid Lesley Arp dat de plek van het vliegveld ideaal zou zijn om met een nieuwe wijk de enorme woningnood aan te pakken. Ook op provinciaal niveau klinken die geluiden, bij onder meer D66. De Haagse D66-fractie moet zich nog verdiepen in de kwestie, net als de lokale PvdA.

Wethouder Saskia Bruines heeft al laten weten dat ze geen lobby wil voeren bij de vliegvelddirectie om de naam opnieuw aan te passen. Volgens haar draagt het vliegveld nog altijd bij aan de werkgelegenheid en het vestigingsklimaat voor bedrijven. Bovendien, zo benadrukt ze, is het ook de ‘regeringsluchthaven’ van Nederland. Daarnaast zou de wijziging opnieuw geld gaan kosten voor de marketing.

Bron: AD, 21 januari 2023